Brandweer Hollands Midden kiest de confrontatie in campagne
LEIDEN. De brandweer Hollands Midden kiest tijdens de Nationale Brandpreventieweken voor de confrontatie. Confronterende posters moeten studenten, ouders en senioren deze maand doordringen van de gevaren van een woningbrand.
De nieuwe aanpak is geënt op een Britse campagnemethode. „We hebben over de grens gekeken”, legt persvoorlichter Paul Frijters van de brandweer Hollands Midden uit.
De campagne startte zaterdag en vormt een aanvulling op de landelijke campagne, die zich op zelfstandig wonende senioren richt. Een eigen actie voeren alle regio’s al enkele jaren, aldus de voorlichter. „Maar wij komen als eerste met deze confronterende aanpak. We hebben gekeken naar onze en naar landelijke resultaten van de vorige jaren. Daaruit bleek dat zo’n 30 procent van alle huishoudens nog steeds geen rookmelder heeft.”
Bij de overige 70 procent vraagt de brandweer zich af in hoeverre de melders die er zijn werken, aldus Frijters. „Sommigen kopen wel rookmelders, maar hangen ze niet op. Mensen denken: Brand? Dat overkomt mij niet.”
Op zoek naar een indringender aanpak belandde Hollands Midden in het Verenigd Koninkrijk. Daar werpt de harde ”Fire kills”-campagne sinds 2003 vruchten af, met onder meer beelden van gesmolten wekkertjes.
„Die campagne is zowel qua posters als filmpjes veel confronterender dan wij in Nederland gewend zijn”, weet Frijters. „Wij hebben ervoor gekozen om ertussenin te gaan zitten. De posters zijn niet schokkend bedoeld, maar moeten wel confronteren. In de bijbehorende filmpjes geven we alleen adviezen.”
Vluchtroutes
De veiligheidsregio tast voorzichtig af hoe een dergelijke aanpak in Nederland valt. „Op basis van de ervaringen willen we de opzet voor volgend jaar bepalen.”
Met de campagne benadrukt Hollands Midden het belang van rookmelders, afspraken en vluchtroutes. „We willen duidelijk maken dat de brandweer je bij brand niet kan redden. Die komt echt niet binnen drie minuten nadat je het vuur hebt ontdekt. Ouders moeten een vluchtplan bespreken met hun kinderen. Houd de rookmelder stofvrij en test hem iedere maand. Kinderen wennen dan aan het geluid van zo’n melder. Bij brand weten ze dan wat het geluid betekent. Mensen hebben onder zulke omstandigheden namelijk weleens de neiging zich te verstoppen of juist in de richting van de brand te lopen.”
Studentenflats
De campagne slaat aan, stelt Frijters. „De posters hangen in bejaardencentra, gemeentehuizen, studentenflats en brandweerkazernes. We verspreiden ze onder meer via onze Facebookpagina. Ik vind het verbazingwekkend hoe vaak mensen ze daar delen met hun vrienden.” De posters duiken volgens de voorlichter ook in andere veiligheidsregio’s op en trekken zelfs in België de aandacht.