Petitie voor één meldpunt klachten ov
DEN HAAG (ANP). Er moet één meldpunt komen waar iedereen met klachten en vragen over de OV-chipkaart terechtkan. De Consumentenbond, de ANWB en reizigersorganisatie Rover hebben daarom woensdag een onlinepetitie geopend, waarmee voor zo’n meldpunt wordt gepleit. Het motto is Stop de OV-chipchaos.
Omdat er zo veel ov-aanbieders zijn, is het voor reizigers heel onoverzichtelijk waar ze met klachten en vragen naartoe moeten, zegt een woordvoerster van de Consumentenbond. Ze worden van het kastje naar de muur gestuurd tussen de vervoerders, consumentenorganisaties en TLS, het bedrijf achter de OV-chipkaart.
Een van de veelgehoorde klachten is dat het erg lastig is om geld terug te vragen als er bij verkeerd in- en uitchecken te veel saldo is afgeschreven en de reiziger heeft met verschillende vervoerders gereisd. Ook is het volgens Rover onmogelijk om tegelijk een abonnement bij de NS op te zeggen en via de klantenservice van de OV-chipkaart saldo terug te vragen - beide schrijven voor dat de kaart bij hen moet worden ingeleverd.
De komende tijd delen de drie organisaties flyers uit om de petitie onder de aandacht te brengen. Woensdag gebeurde dat al op een aantal plaatsen in Den Haag, zaterdag is Amsterdam aan de beurt. Welke plaatsen daarna worden aangedaan, is nog niet bekend.
De petitie loopt tot en met 2 december. De resultaten worden aangeboden aan de ov-aanbieders en de politiek.