Binnenland

NS-plannen goed ontvangen

DEN HAAG (ANP). De plannen van de Nederlandse Spoorwegen voor de treinverbinding met België zijn bij veel partijen in goede aarde gevallen. Reizigersorganisaties zijn blij, overheden tevreden en de politiek voorzichtig positief.

27 September 2013 20:15Gewijzigd op 15 November 2020 06:05

De NS heeft bij het bedenken van een oplossing na het Fyra-debacle goed geluisterd naar de wensen van de reizigers, stelde NS-directielid Merel van Vroonhoven vrijdag in Den Haag. „Reizigers willen kunnen kiezen tussen hogesnelheidstreinen en intercity’s. En dat kan nu”, zo sprak ze. „Het plan is realistisch en haalbaar en het wordt gedragen.”

Reizigersvereniging Rover en haar Belgische evenknie TreinTramBus zijn vooral blij met de vele reismogelijkheden die er nu komen en niet alleen die met België. Ook komen er meer snelle treinen tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam, net als tussen Den Haag, Rotterdam, Breda en Eindhoven. De hogesnelheidslijn wordt daardoor een onderdeel van het hoofdrailnet en daar hebben reizigers veel baat bij, stelt Rover.

De provincie Noord-Brabant blijft erbij dat het onbestaanbaar is dat er geen hsl-trein in Breda stopt maar is blij met de inpassing van een intercity vanuit Breda naar België. „Met een goede overstap in Breda kunnen ook reizigers uit Tilburg en Eindhoven snel naar België. Onze wens is gedeeltelijk ingevuld”, aldus gedeputeerde Ruud Van Heugten.

Breda reageerde vrijdag opgetogen, terwijl de gemeente Den Haag de zaak kritischer beziet. De hofstad gaat door met haar plannen voor een eigen intercityverbinding met Brussel en zit nog met veel vragen. „Hoe lang duurt de reis? Wat is het comfort van de treinstellen? Kortom, biedt de nieuwe Beneluxtrein kwaliteit voor de reiziger?”, aldus wethouder Peter Smit (Verkeer).

De Tweede Kamer is vooral blij voor de reiziger, maar ziet het plan als een tijdelijke oplossing. Het ambitieniveau bij de NS mag wat betreft de regeringspartijen omhoog en het spoor moet intensiever worden gebruikt met de juiste treinen. De oppositie is vooral ontstemd dat andere vervoerders geen plan op tafel mochten leggen en is boos over het kostendebacle.

„We zijn terug waar we begonnen waren, bij de Beneluxtrein. Maar het verschil is dat we nu miljarden hebben uitgegeven voor lijnen die niet gebruikt worden waarvoor ze zijn aangelegd. En andere partijen mogen geen voorstel doen, dus weten we niet wat het beste is”, aldus CDA’er Sander Rouwe.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer