Scholen mogen niet afhankelijk van sponsoring zijn
Sponsoring van onderwijs is alleen bedoeld als aanvulling op de kernactiviteiten van de school. Scholen mogen niet van sponsors afhankelijk worden.
Dit staat in een nieuwe overeenkomst over sponsoring in het basis- en voortgezet onderwijs die staatssecretaris Adelmund donderdag met zestien onderwijsorganisaties heeft ondertekend. Volgens de afspraken mogen sponsors de inhoud van het onderwijs niet beïnvloeden. De medezeggenschapsraad van een school moet instemmen met beslissingen over sponsoring. De afspraken gelden voor een periode van vijf jaar.
Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 13 procent van de scholen in het basisonderwijs wordt gesponsord. De bedragen liggen tussen de 450 en 2250 euro per school. In het voortgezet onderwijs heeft 27 procent van de scholen een geldschieter. Het gaat dan om een bedrag dat ligt tussen de 2250 en 4545 euro.
Volgens de afspraken mag in het lesmateriaal geen reclame voorkomen. Bij de aanschaf van computers mag geen sprake zijn van verplichte afname van software bij een sponsor. Bij financiële steun voor bouw, inrichting of exploitatie van de school mag de sponsor zich niet bemoeien met die zaken zelf. Sponsoring van de kantine mag niet van invloed zijn op de tijdsindeling van de school, bijvoorbeeld door verlenging van pauzes ter verhoging van de consumptie.