Gouden Windei voor ‘misleidend’ voedsel
AMSTERDAM (ANP). Het perenijsje van Ola Festini en het drankje Red Bull Energy Shot zijn twee van de vijf voedingsproducten kans maken op het Gouden Windei. Voedselorganisatie foodwatch kent het windei ieder jaar toe aan het meest ‘misleidende’ product. Vanaf donderdag kunnen consumenten op de site van de organisatie hun stem uitbrengen.
Foodwatch onderzoekt naar eigen zeggen „de waarheid achter claims op voedselverpakkingen”. De vijf genomineerde producten hebben het volgens de organisatie te bont gemaakt. Volgens foodwatch zit in het perenijsje een vijftiende deel van een peer, terwijl fabrikant Unilever reclame maakt met „zoveel fruit zuig je er niet zomaar uit”.
Andere voor de ‘prijs’ genomineerde producten zijn de Hema slagroomtaart, de puur & eerlijk zalm in bladerdeeg van Albert Heijn en Natrena Stevia Kristalpoeder. Een bus Natrena Stevia Kristalpoeder bestaat slechts voor 3 procent uit de zoetstof stevia en is voor de rest gevuld met het goedkope vulmiddel maltodextrine, beweert foodwatch.
Consumenten kunnen tot 2 oktober stemmen. Op 3 oktober reikt foodwatch het Gouden Windei uit op het hoofdkantoor van de winnaar.