Binnenland

„Slimme cruise control gevaarlijk”

Het gebruik van ”intelligente” cruise control op drukke snelwegen en op bochtige provinciale wegen is gevaarlijk.

ANP
13 November 2003 10:27Gewijzigd op 14 November 2020 00:43

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) moeten autodealers de kopers van het systeem waarschuwen voor de gevaren ervan. Dat staat in een literatuurstudie die de stichting woensdag heeft gepresenteerd.

Intelligente cruise control laat de auto niet alleen op constante snelheid rijden maar past ook de afstand tot voorliggers aan. Uit het onderzoek blijkt dat het systeem op een rustige snelweg en onder gunstige weersomstandigheden bijdraagt aan de verkeersveiligheid. „De gebruiker raakt minder snel vermoeid, rijdt met een lagere snelheid en minder dicht op de bumper van de voorganger.

In alle andere omstandigheden moet je het systeem absoluut niet gebruiken”, zegt een woordvoerder van SWOV. „Het is geen veiligheidssysteem en biedt louter comfort.”

In drukke verkeerssituaties heeft het gebruik van intelligente cruise control een negatieve invloed op de verkeersveiligheid. „De bestuurder blijkt dan met een hogere snelheid en op minder afstand van zijn voorganger te rijden. Tevens reageert hij minder alert”, schrijft de SWOV.

Op bochtige provinciale wegen raakt de voorligger buiten het bereik van de sensors van het systeem. „Daardoor functioneert het niet meer goed. Verder kan het systeem plotseling remmen als in de bocht een tegenligger in het bereik van de sensoren komt”, waarschuwt de stichting.

SWOV adviseert autodealers actieve voorlichting, bijvoorbeeld met een speciale proefrit. Ook biedt de rijopleiding die mogelijkheid. De aanbevelingen van SWOV zijn onder meer opgestuurd naar het ministerie van Verkeer, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen, autobrancheorganisatie Bovag-RAI en verkeersorganisatie 3VO.

Volgens het SWOV zijn in Nederland ongeveer 600 auto’s uitgerust met intelligente cruise control. Nissan, een van de automerken die het levert, verwacht dat dit aantal veel hoger ligt.

Een woordvoerder van Nissan noemt de conclusies van SWOV niet verrassend. „Cruise control is er alleen voor op de snelweg.” De fabrikant meent dat intelligente cruise control een buitengewoon positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid levert. Proefritten voor de kopers van het systeem verzorgt Nissan niet. „We gaan uit van de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer