Kampen vreest zeven vliegtuigen per uur boven stad
KAMPEN. Boven Kampen zijn drie aanvliegroutes naar het uit te breiden Lelystad Airport gepland. Volgens lokale politici beseffen maar weinig inwoners wat hen te wachten staat.
Volgens GroenLinks Kampen komt er in de toekomst vermoedelijk iedere acht minuten een vliegtuig over de stad, dat zijn zeven en een halve vlucht per uur.
Omdat Schiphol tegen zijn grenzen aan loopt, is Lelystad Airport jaren geleden aangewezen als opvanglocatie voor de verwachte groei van het luchtvaartverkeer. De luchthaven in de Flevopolder wikkelt nu voornamelijk zakenvluchten af en moet de komende jaren geschikt gemaakt worden voor de ontvangst van jaarlijks 25.000 tot uiteindelijk 45.000 vluchten. Het gaat daarbij niet alleen om kleinere zakenjets, maar ook middelgrote modellen als Boeiing 737 en Airbus 320.
Met omliggende gemeenten in Flevoland en op de Veluwe wordt al jaren over de plannen gepraat. Kampen mocht aanvankelijk niet in het bestuurlijk overleg meedoen, volgens wethouder Treep, maar trad dit voorjaar uiteindelijk toch toe. Er blijken drie aanvliegroutes boven zijn gemeente gepland. Deze routes worden later door de rijksoverheid definitief vastgesteld. Beroep is niet mogelijk, wel kunnen mensen tot 16 september een zienswijze indienen.
CDA-raadslid Hofstra van Kampen roept burgers op om dit te doen. „Ik wil in de toekomst in mijn tuin nog een normaal gesprek met de buren kunnen voeren. Het moet niet zo zijn dat we dat elke tien minuten moeten onderbreken omdat een vliegtuig overkomt.” Volgens Hofstra leeft het onderwerp niet in Kampen. „Maar als mensen kennissen hebben die rond Schiphol wonen, wordt de overlast hun wel duidelijk.” Zijn partij heeft niets tegen de uitbreiding van de luchthaven, maar wil de overlast voor de stad beperken. Hij hoopt dat zo veel mogelijk mensen hun stem laten horen.
Vliegtuigen mogen in de toekomst boven Kampen tot 4000 voet vliegen, zo’n 1200 meter hoogte. Nu is dat nog 6000 voet.
Op de Veluwe houden ze vast aan dat laatste getal, zegt burgemeester Van Hemmen van Nunspeet. In het bestuurlijk overleg tussen gemeenten en de luchthaven is boven Veluwse kernen 6000 voet als uitgangspunt genomen. Toch blijkt een route boven Nunspeet ingetekend waar vliegtuigen lager dan 6000 voet mogen vliegen. „Deze route moet van tafel.”
Van Hemmen is al jaren met het dossier bezig. „Het vervelende is dat je altijd moet reageren op nieuwe plannen. Deze hele affaire onttrekt zich aan de waarneming van onze gemiddelde inwoner.”