Inhaalverbod in tweede Coentunnel
AMSTERDAM (ANP). Automobilisten mogen elkaar binnenkort niet meer inhalen in de tweede Coentunnel. Het inhaalverbod in de smalste tunnelbuis richting Amsterdam is een van de maatregelen waarmee Rijkswaterstaat het aantal incidenten in de nieuwe tunnel wil terugdringen.
Verder gaat Rijkswaterstaat binnen een week de witte en rode ledverlichting langs de tunnelwanden en de tunnelverlichting dimmen. Het aanpassen van de verlichting zorgt volgens Rijkswaterstaat voor een beter contrast met remlichten van voertuigen.
Rijkswaterstaat denkt met het trekken van een doorgetrokken streep tussen de twee rijstroken in de tunnel rijstrookwisselingen tegen te gaan. Deze situatie geldt tot de oude Coentunnel medio 2014 gerenoveerd is.
Binnen enkele weken gaat Rijkswaterstaat de bewegwijzering voor en na de tunnel aanpassen zodat het voor de weggebruiker overzichtelijker wordt.
Tijdens de ochtendspits gaat de maximumsnelheid in de tunnel naar beneden van 90 naar 70 kilometer per uur. De ANWB, die de stijging van het aantal incidenten aan de kaak stelde, is tevreden met de maatregelen. Wel maakt een ANWB-woordvoerder de kanttekening dat de meeste ongelukken niet middenin de ochtenspits waren. De ANWB wacht af in hoeverre de maatregelen effect hebben.
Sinds de opening van de tweede Coentunnel is het aantal incidenten met twee tot drie per week gestegen ten opzichte van de oude situatie. Het betreft voornamelijk blikschade. De nieuwe maatregelen zijn gebaseerd op een analyse die 6 weken in beslag nam en gericht was op het rijgedrag van de automobilisten.
Dagelijks rijden 50.000 weggebruikers over de twee rijstroken in het smalste deel van de nieuwe tunnel. Als medio 2014 de gerenoveerde Coentunnel opengaat, zijn in beide richtingen drie rijstroken beschikbaar. In de spits zelfs vijf rijstroken, want de twee rijstroken in de smalle tunnel worden wisselstroken.