Schiphol licht voor, omwonenden klagen
Ongeveer zeventig mensen kwamen dinsdag naar het gemeentehuis van Haarlemmermeer in Hoofddorp voor de informatieavond over het herstel van de veelbesproken rekenfout van Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Niet iedereen wilde informatie. Veel aanwezigen wilden even klagen. Klagen over de toegenomen geluidsoverlast sinds het openstellen van de nieuwe Polderbaan.
Het leek ook bijna te mooi voor woorden. Met de nieuwe start– en landingsbaan van Schiphol moest het vliegverkeer kunnen groeien en zou de geluidsoverlast voor omwonenden minder worden. Hoe anders is de praktijk. Omwonenden klagen steen en been – al is het boven Buitenveldert en Amstelveen wel degelijk rustiger geworden, tevreden mensen hoor je niet – en groeien kan het vliegverkeer niet, want Schiphol en de LVNL maakten een fout bij de invoer van de gegevens voor het nieuwe normenstelsel.
De overheid houdt vast aan de ingevoerde gegevens, maar geeft Schiphol en de LVNL wel de gelegenheid de invoerfout te herstellen. Dan kan in ieder geval een doel van de nieuwe Polderbaan worden verwezenlijkt, namelijk groei van Schiphol. De gevolgen van het herstellen van die fout moeten worden vastgelegd in een milieueffectrapport (MER). Daaraan ligt een startnotitie ten grondslag, waar weer in staat wat er in het MER moet worden onderzocht. Omwonenden mogen op dit moment inspreken op die startnotitie.
Om het nog wat ingewikkelder te maken: inspreken mocht niet dinsdag. Dat kan alleen schriftelijk bij het inspraakpunt van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dinsdagavond was bedoeld om omwonenden te informeren over de procedure. Wat is er nu precies fout gegaan en wat gaan we eraan doen.
Het moet gezegd, het werd duidelijker: de Polderbaan en de Zwanenburgbaan liggen evenwijdig aan elkaar. De banen worden vooral gebruikt voor startende vliegtuigen. In eerste instantie de Polderbaan, maar als er meer dan 36 vliegtuigen per uur willen starten, wordt tegelijkertijd de Zwanenburgbaan gebruikt. De Zwanenburgbaan was de afgelopen maanden beperkt inzetbaar, omdat nog werd gewerkt aan de taxibanen rondom de baan. Deze beperkte capaciteit is per ongeluk als basis gebruikt voor het nieuwe normenstelsel en niet de maximale capaciteit zoals die nu te gebruiken is, nu de hele infrastructuur rond de baan klaar is.
Kortom twee mooie start– en landingsbanen en een goede infrastructuur om tegelijkertijd vanuit het zuiden richting het noorden te starten, maar de normen zijn door een foute invoer zo streng gesteld dat als de nieuwe mogelijkheden worden benut, de norm wordt overschreven. Dat mag niet en dus moeten de normen met de juiste gegevens opnieuw worden berekend.
Fijn al die informatie, maar in Hoofddorp willen de mensen toch graag even klagen. Sinds de Polderbaan volledig operationeel is, starten daar per uur een groot deel van de dag 36 vliegtuigen. Die toestellen vertrekken zo ongeveer vanuit het noorden van Hoofddorp en dus zijn ze in Hoofddorp niet blij met de Polderbaan. Een teleurstellende avond, want met het herstel van de rekenfout zal het in Hoofddorp niet stiller worden.