8 diploma’s Ibn Ghaldoun ongeldig; 42 jongeren verdacht
Acht leerlingen van de Rotterdamse Ibn Ghaldounschool die ervan worden verdacht eindexamenopgaven te hebben gestolen, krijgen geen diploma. Justitie gaat zeker 42 scholieren vervolgen voor het stelen of verspreiden van eindexamens, onder wie de acht die geen diploma krijgen.
Directeur Bart Renders van Ibn Ghaldoun heeft besloten de acht met terugwerkende kracht uit te sluiten van het examen op basis van informatie die hij van de Inspectie voor het Onderwijs kreeg. De inspectie zegt dat ze nu ook beschikt over namen van eindexamenkandidaten die mogelijk voorkennis hebben gehad. Van leerlingen die op deze manier fraude hebben gepleegd tijdens het eindexamen wordt het diploma eveneens ingetrokken.
Volgens de Onderwijsinspectie is het onderzoek naar de verspreiding van gestolen examens nog in volle gang. Het Openbaar Ministerie (OM) zal de namen van nieuwe verdachten doorgeven aan de inspectie, die vervolgens de scholen informeert.
Van de groep van 42 verdachte scholieren worden er 11 vervolgd voor het stelen van examens, die voor de meervoudige kamer van de rechtbank moeten komen. Onder hen zijn twee zoons van een natuurkundeleraar van de Rotterdamse school. De docent werd geschorst. Over de anderen moet het OM nog beslissen op welke manier zij worden vervolgd.
Het totale aantal verdachten komt boven de 42 uit. Of het OM bij iedereen tot vervolging overgaat, is nog niet zeker. Dit aantal is „nadrukkelijk een tussenstand”, aldus staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs. De inspectie heeft de namen van de verdachten tijdens het onderzoek alvast doorgegeven in verband met de start van het nieuwe schooljaar.
Eind mei begon de politie het onderzoek naar diefstal van eindexamens, nadat via internet het vwo-eindexamen Frans was uitgelekt. Dat gebeurde een dag voordat de vwo’ers het examen moesten maken. De Franse toets bleek op de Ibn Ghaldounschool te zijn gestolen. Tijdens het onderzoek werd duidelijk dat maar liefst 27 examens op die school waren gestolen.
Uit het dossier zou blijken dat de daders vermoedelijk vijf keer op klaarlichte dag en onder schooltijd inbraken. Ze wisten via een dakraam in een andere ruimte toegang te krijgen tot de afgesloten kamer, die als kluis diende. Via een verlaagd plafond konden ze naar de kluiskamer kruipen.