Binnenland

„Onveilige A15 verdient grondige aanpak”

OCHTEN. De rijksweg A15 tussen Deil en Valburg is te druk, onoverzichtelijk en gevaarlijk. Dit jaar zijn er al zeker dertien ongelukken gebeurd, waarvan sommige met dodelijke afloop. Het wegtraject moet grondig worden aangepakt, vinden gemeenten, bedrijfsleven, wegvervoerders en weggebruikers.

Jan Kas
21 August 2013 15:37Gewijzigd op 15 November 2020 05:24
VUREN. Vrachtwagens op de A15 keerden op 5 augustus na een botsing tussen twee trucks. Het verkeer lag daarna volkomen stil.  beeld ANP
VUREN. Vrachtwagens op de A15 keerden op 5 augustus na een botsing tussen twee trucks. Het verkeer lag daarna volkomen stil.  beeld ANP

De rijksweg zit aan de grens van zijn capaciteit, meent automobilistenbond ANWB. „De rechterstrook is vol met vrachtverkeer, met vaak weinig tussenruimte. De linkerstrook wordt gevuld met personenauto’s. In zo’n overbelaste situatie zijn minieme verstoringen voldoende om uit het niets files te laten ontstaan”, aldus een woordvoerder van de ANWB. „Sommige vrachtwagenchauffeurs houden zich bijvoorbeeld niet aan het inhaalverbod voor vrachtwagens, waardoor het overige verkeer ineens moet afremmen. Daarbij botsen auto’s soms achter op elkaar.”

De ANWB ontving de afgelopen week na een oproep ongeveer 800 mails met opmerkingen over de rijksweg. „Nogal wat weggebruikers geven aan dat zij zelf een aanrijding op de A15 bij herhaling slechts ternauwernood konden voorkomen”, aldus de woordvoerder. „Daar komt bij dat het zicht op plotselinge files afneemt bij viaducten. Op veel snelwegen ondervangen matrixborden met waarschuwingen en snelheidsaanduidingen dat, op de A15 niet. De grote snelheids­verschillen –130 kilometer per uur voor personen- en 80 voor vrachtauto’s– zijn evenmin bevorderlijk voor de veiligheid.”

Transport en Logistiek Nederland, de belangenorganisatie van het wegvervoer, pleit er eveneens voor dat het Betuwse deel van de A15 snel wordt verbeterd. „Er is jarenlang niets aan deze belangrijke doorvoerroute tussen de Rotterdamse haven en het Duitse Roergebied gedaan, terwijl het goederenvervoer over deze weg wel behoorlijk is toegenomen. De A15 moet worden opgewaardeerd”, zegt een woordvoerder.

Op het traject staan vaak files. Volgens onderzoek van de Kamer van Koophandel Midden-Nederland doen de grootste problemen zich voor in de avondspits in oostelijke richting. Op het gehele traject vanaf knooppunt Deil tot aan Ochten is er sprake van slechte doorstroming. Het gedeelte tussen Deil en Meteren spant de kroon. Vanuit Tiel richting Rotterdam is de doorstroming vooral tussen Echteld en Tiel-West sterk verslechterd, zo blijkt uit het onderzoek.

Gemeenten en bedrijfsleven verzoeken voortdurend om verbreding van de A15 tussen Valburg en Deil met een derde rijbaan aan beide zijden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu liet deze zomer nogmaals weten dat het weggedeelte volgens haar veilig genoeg is en dat niet is aangetoond dat de huidige omvang van tweemaal twee rijstroken ontoereikend is. Bovendien is er tot 2028 geen geld voor verbreding.

Rijkswaterstaat Oost-Nederland wil niet nader ingaan op pleidooien voor een veiligere A15. „Morgen hebben we een gesprek met de ANWB. Dat wachten we af”, aldus woordvoerster Koopmans. „Daarnaast heeft de PvdA over de veiligheid op de A15 Kamervragen. Het is niet gebruikelijk dat we ons over het onderwerp uitlaten voordat de minister die vragen heeft beantwoord.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer