Binnenland

Website verlaagt drempel voor kunstkoper

AMSTERDAM (ANP). Voor wie de drempel van een veilinghuis of galerie te hoog is, kan sinds het najaar van 2009 kunst kopen en verkopen op de site kunstveiling.nl. De consument weet deze weg inmiddels te vinden en het succes ervan groeit snel. „Het wordt momenteel per maand beter”, aldus oprichter Arthur Brouwers. Hij heeft zijn baan opgegeven en wijdt zich uitsluitend aan iets wat op het eerste gezicht tijdens de huidige recessie onmogelijk lijkt als bron van inkomsten: de koop en verkoop van kunst.

19 August 2013 06:21Gewijzigd op 15 November 2020 05:21

De site verkoopt werk van gekwalificeerde kunstenaars. Veel tijd gaat op aan het beoordelen van aangeboden waar. De nijverheid van hobbyisten wordt eruit gefilterd. „Het liefst bieden we werk aan van in de vergetelheid geraakte kunstenaars. Maar anderen mogen zelf ook werk aanbieden, als ze er maar rekening mee houden dat ze met bodemprijzen te maken krijgen”, aldus Brouwers. De opbrengst ligt aanzienlijk lager dan in een galerie, maar de kunstenaar verkoopt in elk geval wat. Het meeste op de site komt uit nalatenschappen, bedrijfscollecties, oude voorraden van handelaren en dergelijke.

Brouwers krijgt honderden kunstwerken per week aangeboden: schilderijen, tekeningen en, beeldhouwwerken. Dagelijks staan er 650 à 750 verschillende stukken op de site. Brouwers: „Wekelijks wordt 50 procent van het aanbod verkocht.” De oprichter incasseert 9 procent van elke transactie. Hij neemt ook collecties aan, die ongeveer een derde van het totale aanbod uitmaken. Dergelijke verzamelingen zet hij zelf op de site. Collecties lopen goed; ongeveer 90 procent ervan vindt zijn weg naar een geïnteresseerde.

Het leeuwendeel van de verkochte werken brengt minder dan 1500 euro op. Er worden echter al stukken voor 1 euro aangeboden én verkocht. Het duurste dat van eigenaar verwisselde, was een beeldhouwwerk dat 7500 euro opbracht. Een schilderij dat 6000 euro opbracht, is goede tweede. De collecties zorgen door hun omvang echt voor pieken in de opbrengst.

Een aangeboden kunstwerk staat een week op de site. Het kan nog een keer extra worden aangeboden. Er is veel belangstelling voor de online-uitstalling. Circa 2000 kunstliefhebbers bekijken dagelijks de aangeboden stukken. Het afgelopen jaar verkocht kunstveiling.nl al 6000 aangeboden stukken. Daarmee is het bedrijf geen concurrent van de reguliere veilinghuizen. „Oh nee en er is ook geen sprake van vijandigheid, integendeel. Soms spelen ze zelfs spullen die ze niet kunnen slijten, aan ons door. We zitten niet bepaald in elkaars vaarwater”, aldus Brouwers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer