Binnenland

„OV-chip spekt vervoerder”

Reizigers die vergeten uit te checken zijn een goudmijn voor openbaarvervoerbedrijven. Volgens bronnen houden de organisaties er samen meer dan 30 miljoen euro aan over, schrijft De Telegraaf. Dat is veel meer dan tot nu toe werd gedacht.

Redactie digitale media
12 August 2013 08:04Gewijzigd op 15 November 2020 05:14
beeld ANP
beeld ANP

Wie met een ov-chipkaart reist, betaalt bij het inchecken een instaptarief bij wijze van borg. Bij het uitchecken wordt dat verrekend met de feitelijke reiskosten. Wie vergeet uit te checken of dat door een storing niet kan, is de borg kwijt.

Gemiddeld checkt zo’n 1 procent van de reizigers niet uit, zeggen ov-bedrijven. Reizigers kunnen hun geld terugvragen, maar slechts 10 procent doet dat. Consumenten- en reizigersorganisaties als Rover en Voor een Beter OV vinden dat de miljoenen op een simpele en klantvriendelijke manier volledig moeten terugvloeien naar de reiziger.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer