Veel bezwaar tegen overnachtingshaven Woelse Waard
GORINCHEM. Er is massaal verzet tegen de mogelijke komst van een overnachtingshaven voor binnenvaartschepen in natuurgebied de Woelse Waard aan de zuidkant van Gorinchem.
Een actiecomité roert de trom, inwoners dienen bezwaren in en de gemeenteraad loopt evenmin warm voor de plannen. „Het draagvlak is niet groot”, bevestigt de Gorinchemse wethouder Rijsdijk (GroenLinks) van Ruimtelijke Ordening. „Dat geven we door aan Rijkswaterstaat.”
Op advies van de Koninklijke Schuttevaer, een organisatie die de belangen van de beroepsbinnenvaart behartigt, wordt gekeken naar een extra overnachtingsplaats langs de Boven-, Beneden- en Nieuwe Merwede. Dergelijke havens zijn nodig voor vlot en veilig verkeer op de vaarweg. Ze moeten een veilige ligplaats bieden, beschut zijn tegen de wind, stroom, golven en ijsgang en schippers bovendien de kans geven om zich te houden aan de wettelijke vaar- en rusttijden.
Kegelschepen
Rond Gorinchem wordt ‘onderdak’ voor ruim 25 schepen gezocht, waarbij ook ruimte moet worden geboden aan enkele kegelschepen: vaartuigen die brandbare stoffen vervoeren of geladen zijn met stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid.
Uit de diverse opties in de regio Werkendam, Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem kwam de aanleg van een nieuwe overnachtingshaven in de Woelse Waard, met plaats voor maximaal achttien schepen, als reële optie naar voren.
Het uitgestrekte buitendijkse gebied aan de noordkant van de Merwede tussen Gorinchem en Dalem scoort in een vergelijkend onderzoek alleen maar plussen. „Er hoeven niet zo veel kosten gemaakt te worden en er kunnen veel schepen terecht”, bevestigt wethouder Rijsdijk. Met de aanleg van een haven zou de toekomst van de Woelse Waard in één klap 180 graden zijn veranderd. Een paar jaar geleden nog stond het gebied op de nominatie om uit te groeien tot een natuurgebied en werden de mogelijkheden verkend om een betere ecologische waterkwaliteit te krijgen.
Die beleidswijziging schoot menigeen in het verkeerde keelgat. „Als groot nadeel wordt gezien dat zo’n haven met de bijbehorende infrastructuur de natuur en het vrije uitzicht aantast”, aldus Rijsdijk. „Het gaat om open rivierengebied tussen Gorinchem, Woudrichem en Loevestein.”
Actiegroep
Met als motto ”Woelse Waard van uiterwaarde naar een haven vol schepen? Nee!” liet een actiegroep van zich horen in de plaatselijke pers en tijdens de informatieavond. „De natuur-, de cultuur- en de toeristische waarde van het gebied zijn niet in geld uit te drukken. Inwoners, omwonenden en toeristen genieten dagelijks van dit uitzicht. Dit wordt bedreigd door de aanleg van een overnachtingshaven met een woud van aanlegpalen, bijbehorende verlichting, walstroom en loopsteigers”, stelde de groep, die met Rijkswaterstaat in gesprek wil om alternatieve locaties te onderzoeken.
Zienswijzen
Via sociale media riep de actiegroep inwoners op om bezwaar aan te tekenen tegen de plannen voor de Woelse Waard. „Aan die aansporing is massaal gehoor gegeven”, weet Rijsdijk. „Er zijn meer dan 500 zienswijzen ingediend. Bovendien heeft ook de meerderheid van de raad aangegeven dit een onhandig idee te vinden.”
Dat betekent dat de Gorinchemse wethouder inmiddels heeft toegezegd om samen met Rijkswaterstaat op zoek te gaan naar alternatieven. Als Rijkswaterstaat de plannen toch door zet, kan de gemeente dwars gaan liggen bij de vaststelling van het bestemmingsplan. De rijksoverheid zou dat op haar beurt weer kunnen overrulen, door de Woelse Waard toch aan te wijzen als overnachtingsplaats.
Andere locatie
Voorlopig gaan Burgemeester en Wethouders van Gorinchem ervan uit dat het zover niet komt en er via goed overleg een andere locatie wordt gevonden. „Dat kan ook in Gorinchem zijn, maar dan liever in een industrieel gebied. Misschien dat een aantal schepen ook elders terechtkan. In het kader van het project ”Ruimte voor de Rivier” gaat het hele rivierengebied op de schop. Mogelijk dat we zo een goede plek vinden”, aldus Rijsdijk.
In de planning van Rijkswaterstaat zou de aanleg van een nieuwe haven tussen 2016 en 2018 moeten worden uitgevoerd.