CDA nuanceert visie op kilometerheffing
De CDA-fractie heeft haar standpunt over de kilometerheffing genuanceerd. Vorige week zaterdag wilde het christen-democratisch kamerlid Van Haersma Buma niets weten van beprijzing van autoverkeer, dinsdag sloot hij een kilometerheffing in de verre toekomst niet uit.
Dat bleek tijdens de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat. Het CDA stelt een groot aantal voorwaarden aan de invoering. In de eerste plaats verlangt Buma een uitgewerkt mobiliteitsplan van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Daarin moeten alle voor- en nadelen staan. Daarnaast mag Nederland niet alleen overgaan tot invoering. Tot slot moet de invoering technisch gezien mogelijk zijn. Het CDA-kamerlid wees er dinsdag op dat de invoering van elektronische tolheffing voor vrachtauto’s in Duitsland vooralsnog een flop is.
Verder staat Van Haersma Buma pal achter de afspraak die CDA, VVD en D66 in het regeerakkoord hebben gemaakt, namelijk dat er in deze kabinetsperiode, die uiterlijk in 2006 afloopt, geen kilometerheffing komt.
Minister Peijs is van standpunt veranderd, zo bleek afgelopen zaterdag. Zij wil in 2007 een kilometerheffing invoeren om paal en perk te stellen aan de groei van het autoverkeer. Toen dat bekend werd, zei Buma dat er met het CDA niet valt te praten over een dergelijke beprijzing van het autoverkeer.
Dinsdag kreeg hij met name vanuit de oppositie veel kritiek op zijn stellingname. De nuancering betekent nadrukkelijk niet dat het CDA in 2010 wel voor een dergelijke heffing is. Op de vraag van LPF’er Hermans of het met het CDA „nog alle kanten op” kan, antwoordde Van Haersma Buma volmondig „ja.”
De linkse oppositie, ChristenUnie en SGP prezen minister Peijs (CDA) dinsdag voor de moed die ze heeft om te pleiten voor een kilometerheffing in 2007.
De Tweede Kamer deelt in grote lijnen het besluit van minister Peijs om de komende jaren verhoudingsgewijs meer geld uit te trekken voor onderhoud van auto-, vaar- en spoorwegen en minder voor nieuwe infrastructuur.