Binnenland

KPN blij met duidelijkheid over bewaren data

DEN HAAG (ANP). KPN vindt het goed dat er dankzij onderzoek van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) meer duidelijkheid is over de voorwaarden waaronder telecombedrijven dataverkeer van klanten mogen analyseren. Volgens het bedrijf bevestigt het rapport van het CBP dat KPN niet onrechtmatig heeft meegekeken naar de inhoud van de communicatie van klanten.

4 July 2013 10:36Gewijzigd op 15 November 2020 04:34

„Destijds werd helaas die indruk wel gewekt en dat vonden we heel vervelend voor onze klanten”, stelde Joost Farwerck van de raad van bestuur van KPN donderdag in een reactie. Volgens het CBP was KPN op andere punten wel in overtreding, maar die zijn tijdens het onderzoek van het college hersteld.

KPN gaat volgens Farwerck altijd vertrouwelijk om met gegevens van klanten. Wel zorgt het bedrijf ervoor dat zijn netwerk de snelle toename van het mobiele dataverkeer steeds goed kan afwikkelen. „KPN analyseert daarom mobiel dataverkeer op geanonimiseerd niveau om te kunnen inspelen op de snelle toename van het gebruik van smartphones, tablets en applicaties”, aldus Farwerck.

KPN overtrad de wet door niet snel genoeg de verzamelde gegevens over websitebezoek en appgebruik anoniem te maken of te verwijderen. Inmiddels gebruikt het bedrijf andere apparatuur die deze gegevens wel zo snel mogelijk na het verzamelen anonimiseert.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer