Rijkswaterstaat neemt proef met drijvende weg
Rijkswaterstaat begint dit najaar met een proef met een drijvende weg over een zijtak van de Maas bij Hedel. Op de 100 meter lange weg kunnen automobilisten met een snelheid van 80 kilometer per uur over het water rijden.
De drijvende weg, die zal bestaan uit aan elkaar gekoppelde aluminium pontons, is vooral geschikt als tijdelijke omleidingsroute bij groot onderhoud aan bruggen en wegen, als ontsluitingsweg van gebieden die regelmatig onder water lopen of als permanente verbinding in gebieden met een zeer slappe ondergrond.
De constructie van de weg is stijf, waardoor automobilisten weinig hinder ondervinden van bewegingen. De pontons zijn onzinkbaar door een vulling met piepschuim.
Rijkswaterstaat laat de weg aanleggen door een consortium waarin ondermeer DHV Milieu en TNO Bouw zijn vertegenwoordigd. Over de kosten doet Rijkswaterstaat geen mededelingen. De zogenoemde Nieuwe Waterweg is een proefproject van het innovatieprogramma ”Wegen naar de toekomst” van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.