SGP-jongeren dienen klacht in over spotje Second Love
De jongerenafdeling van de SGP heeft vrijdag een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie tegen een reclamespotje van de website Second Love.
Via die website kunnen getrouwde mensen iemand vinden voor een affaire. Volgens de SGPJ is de reclameboodschap die via de radio wordt uitgezonden in strijd met het fatsoen en met de wet.
Martin de Jong, politiek voorzitter van de SGPJ, vreest dat de reclame bijdraagt aan de verzwakking van maatschappelijke verbanden. „De reclame is strijdig met basale normen die voor het functioneren van de samenleving van fundamenteel belang zijn. Trouw zijn en je aan je woord houden zijn hoekstenen van het recht.”
Second Love stookt doelbewust in goede huwelijken, met alle gevolgen van dien, schrijft De Jong in zijn brief aan de Reclame Code Commissie.
Bovendien botsen de aangeboden diensten ook met de wet, menen de SGP-jongeren. „In artikel 1:81 van het Burgerlijk Wetboek staat dat echtgenoten elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd zijn. Blijkbaar voelt Second Love aan dat ze in strijd handelt met dit wetsartikel, gezien de wijze waarop de website in haar gebruiksvoorwaarden haar aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen uit probeert te sluiten.”
Eerder stelde de SGP in de Tweede Kamer al Kamervragen over Second Love. Staatssecretaris Van Rijn liet daarop weten dat relaties tot het privédomein behoren.
Second Love zegt zich in een reactie gesterkt te voelen door de reactie van Van Rijn en een eventuele procedure door de Reclame Code Commissie met vertrouwen tegemoet te zien. De site zegt zich aan alle regels te houden en ontkent specifiek op vreemdgaan te zijn gericht. Zij zegt zich voornamelijk te richten op het terugbrengen van spanning in het leven van deelnemers.
„In de praktijk brengt dit met zich mee dat deelnemers van Second Love onderling niet zo zeer relaties krijgen maar wel leuke afspraken en gesprekken. Waarbij er wel degelijk incidenteel liefdesrelaties ontstaan. Maar veelal ook juist helemaal niet. Onderzoek heeft aangetoond dat de deelnemers hun eigen bestaande relatie door Second Love juist weer meer op waarde weten te schatten.”