„Meer vrijheid in tweede fase havo en vwo”
De Tweede Kamer is verdeeld over aanpassingen in de laatste leerjaren van havo en vwo, de zogenaamde tweede fase. Minister Van der Hoeven van Onderwijs komt daarom met een nieuw voorstel. Ze wil de vier profielen, de groepen van vakken waarvoor leerlingen kunnen kiezen, even zwaar maken en de leerlingen meer keuzevrijheid geven.
Woensdag sprak de Tweede Kamer over een brief van de bewindsvrouw over de toekomst van de tweede fase. De minister wil het programma verlichten en leerlingen en scholen vanaf 2007 meer mogelijkheden bieden een eigen invulling te geven aan de laatste leerjaren in het voortgezet onderwijs.
De Kamer is het daar in grote lijnen mee eens. Tevredenheid was er over de vervanging van de deeltalen Frans en Duits in het vwo door een volledige tweede taal. Op onderdelen was er veel kritiek. De Kamer had liever niet gezien dat het vak algemene natuurwetenschappen op het havo was gesneuveld.
Diverse fracties hadden bezwaar tegen het voornemen om het aantal lesuren voor de exacte vakken te verminderen, wiskunde als verplicht vak voor alle havisten af te schaffen en geschiedenis als verplicht vak in het vwo te schrappen.
De Kamer hikte ook aan tegen de ongelijkheid van de twee exacte profielen, natuur en gezondheid en natuur en techniek. Het eerste profiel zou in het aanvankelijk voorstel van Van der Hoeven vier vaste vakken krijgen, het tweede drie. De zwaarte van het profiel natuur en gezondheid kan jongeren afschrikken die later in de medische sector willen werken, zo oordeelden de fracties. Van der Hoeven wilde het profiel natuur en gezondheid juist wat zwaarder maken om tegemoet te komen aan de kritiek dat de exacte vakken er bij aanpassing van de tweede fase bij in zouden schieten.
De kritiek op de plannen van Van der Hoeven was al met al zo divers en op onderdelen zo tegenstrijdig dat de minister „er geen chocola van kon maken.” Daarom kwam de bewindsvrouw woensdag tot verrassing van de Kamer tijdens de commissievergadering met een nieuw voorstel. Ze wil de vier profielen in principe allemaal even zwaar maken. De profielen moeten allemaal drie verplichte vakken krijgen, één keuzevak dat aansluit bij het profiel en een geheel vrij keuzevak. Het voorstel van Van der Hoeven heeft tot gevolg dat het aantal verplichte vakken verder wordt verminderd en dat leerlingen nog meer keuzevrijheid krijgen.
De Tweede Kamer wilde woensdag geen oordeel geven over het nieuwe plan van de minister. De fracties willen het eerst op papier zien. De bewindsvrouw beloofde de Kamer dat ze dat binnen twee weken zal doen.
Sinds 1999 hebben leerlingen in havo en vwo geen vrije vakkenpakketkeuze meer. Door de samenvoeging van vakken in groepen moeten de laatste leerjaren van het voortgezet onderwijs beter aansluiten bij het hoger onderwijs. De leerlingen moeten sinds die tijd kiezen uit vier profielen, groepen van vakken die bij elkaar passen. Nu hebben alle leerlingen een gemeenschappelijk deel (onder andere Nederlands, Engels en wiskunde), een profieldeel en een vrij deel. Sinds de invoering klagen leerlingen en leraren over volle lesprogramma’s en versnippering.