Binnenland

Fyra in België uitgerangeerd

BRUSSEL (ANP). Fyratreinen zullen nooit door België rijden. De Belgische spoorwegen NMBS besloten vrijdag de bestelling van drie V250-treinstellen te annuleren en het contract met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda te verbreken. Er zijn veel te veel mankementen aan de Fyra, het productieteam van de Italianen is ondermaats en herstel levert extra vertraging op.

31 May 2013 22:01Gewijzigd op 15 November 2020 03:53

Onaanvaardbaar, vindt topman Marc Descheemaecker van de NMBS. Uit onafhankelijk onderzoek dat de NMBS liet uitvoeren, bleken tal van gebreken die op termijn zelfs de veiligheid van passagiers in gevaar konden brengen. Zo bleken deuren los te gaan hangen, raken de batterijen oververhit en veroorzaken ze schroeiplekken en was er roestvorming bij de assen. „Dat is geen goed idee bij een rijdende trein.”

Descheemaecker zei diep ontgoocheld te zijn en sprak over een onbetrouwbare en slechte trein en producent. Hij noemt het Fyra-dossier een miskleun. „Iedereen die bij de aanschaffingsfase betrokken was, heeft een inschattingsfout gemaakt.”

AnsaldoBreda gaat juridische stappen nemen tegen de NMBS. Volgens de treinenfabrikant kloppen de verwijten niet. AnsaldoBreda zegt verbaasd en teleurgesteld te zijn. „Er zijn de afgelopen periode diverse ontmoetingen geweest, op verschillend niveau, waarbij ook de Belgische technici aanwezig waren”, zo aldus het bedrijf.

Het Fyradossier begint al in 2004, wanneer de eerste treinen besteld worden door Nederland en België. Er wordt ook afgesproken dat er in Nederland een speciale werkplaats komt om de treinen te onderhouden. Maar de Italianen weten de toestellen niet op tijd te leveren, het begin van de problemen. Uiteindelijk gaan de eerste internationale Fyra’s in december 2012 rijden. Amper een maand later worden ze stilgelegd wegens tal van problemen.

Zonder het met zoveel woorden te zeggen, kunnen de Nederlandse Spoorwegen (NS) volgens Descheemaecker, op basis van wat nu bekend is, niet anders dan ook met de Fyra te stoppen. „Die treinen hadden beter niet gekocht geworden.” Maar de NS en staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) willen eerst een eigen onderzoek van de NS afwachten, zo lieten ze weten. Pas daarna wordt een besluit genomen.

De NMBS kondigde aan geleden schade te gaan verhalen op de fabrikant. Een precies bedrag noemde Descheemaecker niet, maar het gaat om enkele miljoenen euro’s. De NMBS wil ondertussen dat er vaker treinen tussen Nederland en België gaan rijden. Descheemaecker had het over een perfecte en gezonde mix van klassieke intercity’s en hogesnelheidstreinen (Thalys).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer