Idee wordt plan op school voor wereldverbeteraars
Bij Your Bricks, „de eerste academie voor sociaal ondernemerschap”, zijn 33 jonge ondernemers dezer dagen bezig om hun idee voor een betere wereld om te zetten in een concreet plan. Initiatiefnemers van de academie, die vorige maand startte met masterclasses, zijn organisaties als ASN Bank, Timu Kota en GreenWish. Drie deelnemers over hun idee.
Lokale restaurantjes
Als je op reis bent, eet je in een lokaal restaurantje, niet bij McDonald’s, vindt Jeske Krens (24). Zij is bezig met de Responsible Travel App, een applicatie voor smartphones met adressen van authentieke hotels, eetgelegenheden en plaatselijke dienstverleners. Dan hoeven toeristen niet zelf aan het speuren en kunnen zij op een eenvoudige manier de lokale economie stimuleren.
„Ik vind dat het zo hoort”, zegt Jeske Krens. „Lokale ondernemers moeten profiteren van jouw bezoek aan hun land. Het is ook boeiend: door zo rond te reizen leer je meer over een streek.” Er bestaan al apps voor ecotoerisme, maar die gaan vooral over milieukwesties.
Het plan van aanpak is in de maak. „Misschien kan ik ambassadeurs inschakelen: andere reislustigen die ervaringen willen delen. Of wellicht zijn er afspraken te maken met Lonely Planet. Mijn einddroom is een app voor de hele wereld. Maar misschien moet ik me eerst beperken tot Azië, waar ik zelf ben geweest. Ik heb ook een baan als marketingmedewerker, dus het kan even duren – maar over drie jaar moet er een conceptversie zijn.”
Duurzame kleding 2.0
Kevin de Wildt (19) werkt niet aan een campagne of project, maar aan een levenswerk, zegt hij. Zijn onderneming in spe draait om duurzame kleding, reclycling en transparantie. „Nu heet kleding soms duurzaam terwijl het vervoer dat níét was, of terwijl ze niet wordt hergebruikt. Mijn idee is dat een afgedankte trui een shirt wordt, en van een shirt wil ik weer sokken maken. En alles moet transparant zijn. De consument moet achter zijn computer kunnen zien waar zijn broek is gemaakt, en hoe, door wie, hoe hij is vervoerd en wanneer hij in de winkel ligt. Een plan voor de technologie die dit mogelijk maakt bestaat al –het is een resultaat van 25 jaar onderzoek– en dat staat op mijn naam. Op den duur zou ik graag een fysieke winkel willen, maar eerst zal het wel een webwinkel worden.”
Bij Your Bricks heeft De Wildt tot nu toe „eigenlijk niet veel nieuws” geleerd. „Maar ik heb er wel veel inspiratie opgedaan. Ze laten je dingen inzien waar jij mee aan de slag kunt. Ze laten je op een rijtje zetten wat je wilt, hoe het moet. En ik ben geïnteresseerd in verhalen die anderen vertellen.”
Listen Up! Geen gepest
Kirsten Janssen (23) bedacht de app Listen Up!, die hulp biedt aan slachtoffers van pesten. Tijdens haar hbo-opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening moest ze een ondernemingsplan schrijven. „Je denkt na: wat gebeurt er allemaal in de wereld? In het nieuws kwam dat jongeren die gepest waren zelfmoord pleegden. Ze wisten zich niet gehoord in deze samenleving.”
Via haar app wil ze een platform creëren waar kinderen en jongeren terechtkunnen. „Ik stel me voor dat een meisje dat gepest is haar verhaal uploadt en vertelt hoe ze ermee is omgegaan. Iemand die dat leest, weet dan: ik ben niet de enige.
Er moet 24 uur per dag, 7 dagen per week begeleiding beschikbaar zijn. Hulpverleners zullen niet achter een pc wachten tot er iemand komt, maar er zal altijd iemand dienst hebben. We gaan werken met nicknames –schuilnamen– zodat er dossiers kunnen worden gevormd.”
Tijdens een volgende bijeenkomst van Your Bricks gaat het over investeerders. Goed, zo’n praktisch punt, vindt Janssen. „Ik had er zelf nog niet aan gedacht.”