„Huisartsenposten schieten ernstig tekort”
Personen die een huisartsenpost bezoeken of bellen, krijgen vaak een verkeerd advies. Ook hebben veel patiënten het idee dat de arts of assistent hen niet serieus neemt of onheus bejegent.
Dat blijkt uit een inventarisatie van klachten die stichting De Ombudsman vrijdag presenteerde.
De klachten kwamen bij De Ombudsman terecht via het televisieprogramma ”Ook Dat Nog!”. Mensen kunnen bij een huisartsenpost terecht buiten kantooruren.
Meer dan 50 procent van de klachten die bij stichting De Ombudsman binnenkwamen, gaan over het geven van verkeerd advies. In de meeste gevallen gebeurde dit door de assistent. Onheuse bejegening en het niet serieus nemen worden in 45 procent van de klachten genoemd. Derde punt van ergernis blijkt de slechte telefonische en fysieke bereikbaarheid van de huisartsenpost te zijn.
Van de klachten gaat 25 procent over huisartsenposten in Zuid-Holland. Over Noord-Brabant is in 21 procent van de gevallen geklaagd en 15 procent van de klachten heeft betrekking op huisartsenposten in Noord-Holland.
Het KRO-programma Ook Dat Nog! besteedde zondag 12 oktober aandacht aan de huisartsenposten. Het regende daarna klachten bij De Ombudsman. De organisatie had na twee dagen 231 klachten verwerkt.
De Ombudsman gaat binnenkort onderzoeken hoe vaak het voorkomt dat mensen overlijden door verkeerd handelen van artsen en/of assistenten bij de huisartsposten.