Pessimistische consument nekt Beter Bed
UDEN (ANP). Beter Bed heeft in het eerste kwartaal zowel de winst als de omzet flink zien dalen. In Nederland had het bedrijf vooral last van het lage consumentenvertrouwen, terwijl het in de belangrijke Duitse markt kampte met een langdurige periode van winterweer. Dat maakte de beddenverkoper woensdag bekend.
De nettowinst daalde met bijna 37 procent tot 5,6 miljoen euro en de totale omzet liep met ruim 9 procent terug tot 98,5 miljoen euro. In Nederland daalde de omzet met 15,2 procent en in Duitsland met 3,5 procent.
De omzet in Spanje halveerde bijna. Beter Bed verwacht op de korte en middellange termijn geen verbetering van de economische situatie in Spanje en zal het aantal filialen de komende maanden verder verlagen tot naar verwachting 30 rendabele winkels. Dat leidt tot herstructureringskosten van naar verwachting circa 1,2 miljoen euro. Het resultaat in Spanje zal in de eerste helft van dit jaar aanzienlijk lager zijn dan een jaar eerder, aldus het bedrijf.
Beter Bed verwacht dat de negatieve omzettrend doorzet in het tweede kwartaal, onder meer vanwege het vrijwel ongewijzigde economisch klimaat in het merendeel van de landen waar het bedrijf actief is, een zwak begin van het tweede kwartaal en een lagere orderportefeuille.