Brussel wil 16-jarige op lichte motorfiets
Als het aan de Europese Commissie ligt, mogen 16-jarigen straks niet alleen op een brommer rijden maar ook op een lichte motorfiets. Ze moeten dan wel een echt rijbewijs halen met een theorie- en praktijkexamen.
In elf Europese landen mogen jongeren al een lichte motorfiets of zware brommer besturen. De Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, wil de regels gelijktrekken. Daarom moet ook Nederland de 16-jarigen hun motorrijbewijs gunnen.
Het gaat om motorfietsen met een maximaal vermogen van 11 kilowatt ofwel 15 pk. Die kan 90 tot 100 kilometer per uur halen en mag ook op de snelweg rijden. Voor zwaardere motoren tot 35 kW blijft de leeftijdsgrens 18 jaar. De leeftijdseisen voor de allerzwaarste motoren worden in de voorstellen juist verscherpt.
De lichte motorfiets voor onder de 18 is niet alleen verboden in Nederland, maar ook in Oostenrijk, Denemarken en België. Een hoge ambtenaar van de Commissie verwacht dat deze landen zullen ageren tegen het voorstel. „Op dit punt verwachten wij veel discussie”, zei hij na afloop van de presentatie van de voorstellen woensdag. De raad van EU-ministers en het Europarlement moeten zich er nog over uitlaten.
Het motorrijbewijs voor de zwaarste categorieën is in de voorstellen alleen weggelegd voor mensen van 24 jaar en ouder. Dat is nu 21. Wie echter al drie jaar in het bezit is van een licentie voor een motor tot 35 kW, komt er ook voor in aanmerking na een nieuw rijexamen. In de huidige regels is dat twee jaar.
Het ministerie van Verkeer in Den Haag reageerde via een woordvoerster niet enthousiast, omdat de verkeersveiligheid er niet echt mee gediend is. Minister Peijs zint juist op een voorstel om de minimumleeftijd om op een bromfiets of snorfiets te mogen rijden, te verhogen van 16 naar 17 jaar.
De Commissie wil dat 65-plussers om de vijf jaar hun rijbewijs laten verlengen. Ook moet er eenvormigheid in de rijbewijzen binnen de Unie komen. Gedacht wordt aan een chipkaart.