Omzetdaling CSM
DIEMEN (ANP). Bakkerijproducten- en melkzuurfabrikant CSM heeft in het eerste kwartaal de omzet met 5,6 procent zien dalen. Dat was voornamelijk het gevolg van een daling van de verkoopvolumes met 2,5 procent. De operationele winst ging licht omhoog.
Ook de omzet in de divisies die door CSM niet worden verkocht ging flink omlaag. Daar was ook sprake van een daling van de operationele winst, zo bleek dinsdag toen de onderneming de cijfers over het eerste kwartaal naar buiten bracht.
CSM maakte vorige maand bekend haar bakkerij-tak te verkopen aan investeerder Rhône Capital. De omzet van het gehele bedrijf daalde in het eerste kwartaal tot 779,9 miljoen euro, terwijl de operationele winst steeg naar 28,4 miljoen euro van 27,3 miljoen in dezelfde periode in 2012.
In de divisies die CSM behoudt, Purac en Caravan Ingredients, ging de omzet omlaag tot 180,5 miljoen euro van 191,2 miljoen vorig jaar. De winst daalde tot 9,9 miljoen euro van 14 miljoen euro. Exclusief eenmalige kosten steeg de winst echter licht tot 14,6 miljoen euro, het gevolg van kostenbesparingen, aldus CSM.
In de Purac-divisie stabiliseerden de volumes, terwijl die in Caravan Ingredients bleven afnemen, onder meer door het faillissement van een grote klant. CSM meldde dat het in het eerste kwartaal geen „significante verandering in de marktomstandigheden” heeft waargenomen.
CSM zegt bezig te zijn met een scala aan projecten om de divisies die na de desinvestering overblijven te stroomlijnen. Op 18 juni houdt het bedrijf een zogenoemde Capital Market Day om aan analisten en beleggers uit te leggen waar de nieuwe onderneming naar toe wil. De verkoop van de bakkerijtak, dat voor 1 miljard euro van de hand gaat, moet in het derde kwartaal van dit jaar zijn afgerond.