Jongeren zien minder alcoholreclame
AMSTELVEEN (ANP). Jongeren zien een stuk minder alcoholreclame op tv dan 10 jaar geleden. Het aantal jongeren tussen 12 en 17 jaar dat dit soort promotie ziet is de afgelopen 10 jaar met 40 procent gedaald. Bij jongeren tussen de 6 en 11 jaar bedraagt de daling zelfs 67 procent. Dat blijkt uit een analyse van het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame (SPOT) en de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA).
Volgens SPOT-directeur Michel van der Voort komt de daling door een verbod op alcoholreclame voor 21.00 uur. Dat verbod werd in 2009 ingevoerd. Op kinderzenders mag helemaal geen alcoholreclame uitgezonden worden. „Maar kinderen kijken natuurlijk ook wel eens naar andere zenders”, stelt Van der Voort. „Helemaal kan je het niet voorkomen.”
Een tiener tussen de 12 en 17 jaar ziet nu gemiddeld drie alcoholreclames per week. Een kind tussen de 6 en 11 jaar ziet er gemiddeld één per week. Volwassenen zien er zo’n vijf keer zoveel.
De SGP bepleitte in maart nog een totale stop op alcoholreclame via massamedia.