„Ontevredenheid over UWV-site Werk.nl”
HILVERSUM (ANP) – De UWV-website Werk.nl scoort bij gebruikers een zware onvoldoende: een 2,7. Het VARA-consumentenprogramma Kassa presenteerde zaterdag deze tussentijdse uitkomsten van een enquête van vakbond FNV.
88 procent van de werkzoekenden voelt zich onvoldoende geholpen met Werk.nl, aldus Kassa. Ook geeft 87 procent Werk.nl een onvoldoende voor bemiddeling naar werk: het gemiddelde voor dit onderdeel is een 2,5. 46 procent van de 4500 deelnemers zegt dat de site ‘vaak’ onbereikbaar is.
Deelnemers geven aan nog meer problemen te ondervinden op de site. Zo kunnen bezoekers maximaal 100 vacatures per keer bekijken, is de tekst van de vacatures vaak niet volledig of blijken vacatures al maanden oud te zijn. Veel gebruikers klagen ook over de volgens het UWV ‘passende’ vacatures die ze toegestuurd krijgen. Zo kreeg een begeleider in de gehandicaptenzorg vacatures in de bouw. Een andere werkzoekende klaagde bij Kassa over ‘100% passende’ vacatures in het Pools.
Sinds vorig jaar vragen werkzoekenden via Werk.nl een uitkering aan, gaan ze via de site op zoek naar werk en moeten ze op de site aangeven waar ze solliciteren.
André Timmermans van het UWV-werkbedrijf kan zich de frustratie voorstellen, zo zei hij. Maar de site is in de ‘opbouwfase’: „We zijn een site aan het bouwen, terwijl de winkel open is.” Uit eigen onderzoek van het UWV zou blijken dat het tevredenheidscijfer een 6 is. Hij adviseert om foutieve ‘matches’ terzijde te leggen. „Er zijn andere manieren om naar werk te zoeken dan Werk.nl”, aldus Timmermans.