Valleiboer zoekt contact met consument
NIJKERK – Het project Vallei Boert Bewust, dat volgende week van start gaat, brengt „het verhaal van de veehouderij” bij de consument voor het voetlicht. Volgend jaar zullen zeker vijftig boerderijen in de Gelderse en de Utrechtse Vallei zich als visitekaartjes van de sector presenteren.
Dat is althans het streven van de initiatiefnemers, zegt de Nijkerkse varkenshouder Jan Overeem.
Contact met de consument leidt tot wederzijds begrip en waardering voor de agrarische sector, is de gedachte achter Vallei Boert Bewust. Het project begint in de varkenshouderij en wordt daarna verbreed naar de melkveehouderij, de pluimveehouderij en de kalverhouderij.
Het idee is anderhalf jaar geleden ontstaan bij varkenshouders die betrokken zijn bij de Stichting Vernieuwing Gelderse Vallei. „We zoeken meer verbinding met burgers”, zegt Overeem. „Boeren hebben ruimte nodig om te kunnen ondernemen. Daarvoor is het van belang dat burgers hen zien en waarderen. We willen transparant zijn, laten zien wat we aan het doen zijn. Achter de staldeuren gebeurt niets geheimzinnigs, we zijn niet aan het rommelen met hormonen. Daar schijnen veel mensen wel aan te denken bij varkensvlees. We willen tonen dat we het beste met onze beesten voorhebben.”
Punten
Vallei Boert Bewust borduurt verder op de Maatlat Duurzame Veehouderij voor nieuwe veestallen met een lagere milieubelasting. Overeem: „Op dat spoor gaan wij door. Boeren kunnen aan de hand van een vragenlijst plussen scoren op minimaal drie van de volgende thema’s: maatschappij, landschappelijke inpassing, energie, milieu, mest, dierenwelzijn en/of diergezondheid. Behalen ze voldoende plussen, dan krijgen ze een label, hun bedrijf is een Bewust Bedrijf.
Boeren die meedoen zijn niet per definitie bewuster of beter dan hun buren, maar ze willen wel over hun bedrijf communiceren met hun omgeving en nadrukkelijk uithangbord van de sector zijn”, zegt Overeem.
De belangrijkste voorwaarde voor deelname is interactie met burgers. „Een varkensboer die kinderen uitnodigt om naar de biggetjes te komen kijken scoort daarmee een punt. Een website met informatie over het bedrijf of educatieactiviteiten zijn ook goed voor punten, net als het gebruik van sociale media of een boerderijwinkel. En het erf moet er netjes uitzien.”
Over een Vallei Boert Bewust-keurmerk voor varkensvlees in de supermarkt hebben de initiatiefnemers wel nagedacht, maar die stap zou te vroeg komen. „Het zou nu te veel organisatie vergen. We hopen eerst met het label krediet op te bouwen. De consument hoeft echt niet alle dagen in de week vlees te gaan eten, maar het zou wel fantastisch zijn als hij op den duur bereid is meer te betalen voor een goed stuk varkensvlees omdat hij weet dat het bij een boer vandaan komt die goed met zijn dieren omgaat.”
Fatsoenlijk
„We willen uitstralen dat varkenshouders net zo’n fatsoenlijke beroepsgroep vormen als timmerlui”, licht Overeem toe. „In onze eigen omgeving worden we wel gewaardeerd, maar in het westen leven soms waanideeën over onze sector, ook bij beleidsbepalende politici. Laten ze maar eens vaker op onze bedrijven komen kijken. Het antibioticagebruik in de veehouderij is al met de helft gedaald. Nu willen sommige parlementariërs naar een afname van 70 procent, maar je moet reëel blijven. Als een dier ziek is, zijn antibiotica nodig.”
Vallei Boert Bewust wil de stedeling bereiken. „Schoolkinderen moeten weten dat varkensvlees niet uit de fabriek komt. Ze moeten biggetjes geboren zien worden. Een open dag op een varkenshouderij met duizend bezoekers is mooi, maar mensen in de stal rondleiden hoeft niet per se. Een filmpje op internet werkt ook.”
Overeem ziet het al helemaal voor zich. „De deelnemende bedrijven zijn te herkennen aan een bord met het logo van Vallei Boert Bewust. Daarop staat een QR-code. Als voorbijgangers dat scannen met hun mobiel, kunnen ze via een filmpje een kijkje nemen achter de staldeuren.”