NPO stopt met ‘cookiemuur’ op websites
HILVERSUM (ANP) – Bezoekers van de websites van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) stuiten binnenkort niet meer op een hinderlijke ‘cookiemuur’ die ze eerst toestemming vraagt voor het gebruik van cookies.
De cookiemuur is door een aangekondigde wetswijziging niet langer nodig. De NPO past de websites uiterlijk in juni aan, maakte de omroeporganisatie maandag bekend. Maandelijks maakt 58 procent van de Nederlanders gebruik van een van de omroepsites, blijkt uit de meest recente cijfers van de Stichting Internet Reclame (STIR).
„Nu de minister van Economische Zaken een versoepeling van de cookiewetgeving heeft aangekondigd zal de NPO zijn websites weer optimaal toegankelijk maken en kunnen bezoekers aangeven welke cookies geaccepteerd worden”, kondigt de NPO aan.
De omroepen maken gebruik van zogeheten analytische cookies waarmee de NPO zijn bereik kan meten en verantwoorden. De cookiewetgeving werd in juni 2012 ingevoerd. De cookiemuur van de omroeporganisatie stuitte op veel kritiek, onder meer van telecomwaakhond OPTA en het College bescherming persoonsgegevens (CBP).
In februari verwijderde uitgeverij De Persgroep de cookiemuur van de websites van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. De hinderlijke pop-up werd vervangen door een bescheiden informatiestrookje in beeld. De NPO wil uiterlijk in juni een soortelijke oplossing, licht zijn woordvoerder toe.