„Roltrap voor fietsers over A16 gevaarlijk”
De roltrap voor fietsers en voetgangers over de snelweg A16 en de hogesnelheidslijn bij Prinsenbeek is voor fietsers te gevaarlijk. Dat zegt de Dorpsraad Prinsenbeek. Die conclusie spoort met de risicoanalyse die roltrapleverancier Otis uit Amersfoort zelf in februari van dit jaar heeft opgesteld.
De dorpsraad kwam echter pas deze week na een eigen onderzoek tot dezelfde ontdekking. De roltrap is sinds een week in gebruik. Sindsdien zijn er al enkele kleine ongelukken met fietsers gebeurd.
De brug bestaat uit een voettrap met fietsgoot, een lift en een roltrap. De gemeente Breda heeft het bestemmingsplan A16-hsl, waarin deze brug staat opgenomen, goedgekeurd. Zij heeft er ook een bouwvergunning voor gegeven. Volgens de Bredase wethouder J. Niederer voldoen de brugconstructie en de toegangen aan alle gestelde eisen.
Hij wijt de ongelukjes en de onrust over de brug aan een verkeerd gebruik, zei hij gistermiddag. Het langzaam verkeer kan tot 1 november nog gebruikmaken van een zogeheten baileybrug met hellingen. Die brug wordt daarna gesloopt, vanwege de verbreding en verlegging van de A16. Voor die tijd wil Niederer samen met het HSL Projectbureau bepalen of er op of rond de brug extra veiligheidsmaatregelen voor fietsers moeten komen.
Niederer heeft volgens eigen zeggen nooit gehoord van een risicoanalyse van Ortis. Hij wil dat rapport alsnog betrekken in zijn onderzoek, evenals de standpunten van andere betrokken organisaties. Niederer zei in zijn reactie op de commotie over de fietsersroltrap dat hij de veiligheid van de fietsers garandeert. De komende dagen zal de gemeente een veiligheidsman bij de brug zetten om toezicht te houden en fietsers te instrueren over het gebruik van de roltrap.
In een reactie zei het Projectbureau HSL dat Otis zijn risicoanalyse op eigen initiatief heeft gemaakt en dat die alleen betrekking had op de roltrap. „In die analyse is geen rekening gehouden met omgevingsfactoren”, aldus een woordvoerster.
Het bureau heeft Holland Railconsult een analyse laten maken waarin die factoren wel zijn meegewogen. De conclusie van die studie luidde dat de roltrap voldoende veilig is, maar dat er wel wat aanvullende maatregelen nodig zijn. Het projectbureau zal meewerken aan de evaluatie met de gemeente.