„Let meer op persoonlijke keuzes docent”
ROTTERDAM (ANP) – Er zou meer aandacht moeten zijn voor de persoonlijke afwegingen die een docent maakt voor de klas. Dat stelt de Onderwijsraad in een zogenoemde verkenning, die donderdag is gepubliceerd.
Volgens de Onderwijsraad, het wettelijk adviescollege op het gebied van onderwijs, is er de laatste jaren veel gedaan om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Bijvoorbeeld door een lerarenregister in te stellen en meer eisen te stellen aan de vooropleiding van leraren. „Maar om de kwaliteit te verbeteren is het ook van belang dat er gepraat wordt over de persoonlijke afwegingen die een leraar voor de klas maakt. Als de doelen van de overheid en de persoonlijke doelen van leraren met elkaar in verbinding staan, wordt het onderwijs beter”, stelt de Onderwijsraad.
Voor de verkenning sprak de Onderwijsraad met 140 leraren. In een reactie lieten minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker weten de verkenning „een waardevol inzicht in wat leraren drijft” te vinden. „Het is belangrijk dat er voldoende aandacht is voor juist de persoonlijke drijfveren van leraren. Het onderwijs dat onze leerlingen en studenten krijgen is zo goed als de leraar die voor de klas staat.”
De bewindslieden vinden dat leraren vanuit hun eigen waarden en identiteit moeten kunnen lesgeven en zich ontwikkelen. „Het is goed om te zien dat op steeds meer scholen leraren met elkaar in gesprek gaan over wat goed onderwijs is en met elkaar meekijken om zo hun lessen te verbeteren.”
Volgende week vindt in Amsterdam de ‘Onderwijstop G20’ plaats, waar ministers van de 20 beste onderwijslanden en leraren de kwaliteit van het onderwijs bespreken.