Boijmans verklaart de clichés van het ambacht
ROTTERDAM (ANP) – Met de welbekende clichés over ambachten als uitgangspunt, maakte conservator Mienke Simon Thomas in Museum Boijmans Van Beuningen een overzicht van allerhande objecten die het predikaat ambachtelijk kregen. „Soms is het allemaal reactionair geneuzel, maar niet altijd.”
De expositie, die duurt van 9 maart tot en met 20 mei, laat meer dan 500 ambachtelijk gemaakte objecten zien, onderverdeeld in de thema’s uniek, virtuoos, eerlijk, kunst, vakmanschap, traditie en huisvlijt. „Het zijn de zeven clichés die altijd een waarheid in zich hebben, maar ook nuance behoeven”, aldus de samensteller.
‘Hand Made, lange leven het ambacht’ is ook samengesteld omdat de belangstelling voor het ambacht weer groeiende is. Naast een levendige handel op internet, is er ook vraag naar 275.000 mensen die een ambacht willen leren. En dan is er ook nog de toenemende belangstelling voor hedendaags design. Kortom, reden genoeg om het ambacht vanaf de middeleeuwen tot nu nader te bekijken.
Zo zet Thomas onder het thema uniek een vuurklok uit de 15e eeuw tegenover een moderne champagnekoeler van Alexander Pelikan. Maar zij laat ook het spel zien dat bijvoorbeeld dé Nederlandse ontwerpster en ambachtsvrouw Hella Jongerius speelde met haar imperfecte servies tegenover het perfecte servies van de oude ambachtsman, de pottenbakker.
Zo worden ook de grenzen tussen kunst en ambacht opgezocht en wordt zichtbaar wat wel en niet eerlijk is. „Eerlijkheid werd in de 20e eeuw steeds meer een esthetisch oordeel maar ook een esthetisch ‘gevoel’. Tegenwoordig kan een brood, een tuinstoel en zelfs een reclame eerlijk zijn. Niemand realiseert zich wat er precies mee wordt gezegd”, aldus Boijmans in de toelichting op het thema eerlijk.
Tijdens de exposities draaien er niet alleen films over ambachten, maar komen er ook allerlei ambachtslieden naar het museum toe om daar met de hand aan het werk te gaan.