Scheepsbeveiliger: Niet roekeloos schieten
VOORSCHOTEN – Scheepsbeveiliger Ron zag op zee bewapende piraten tot op 100 meter naderen. Toch maakten ze rechtsomkeert.
Zo’n vijf keer is Ron inmiddels de zee opgegaan om schepen te beveiligen tegen piraten. De private beveiliger maakt deel uit van Qua Patet Orbis Maritime Security Company, een maritiem beveiligingsbedrijf.
Veel spanning als bewapende piraten tot op 100 meter zijn genaderd? „Je moet helder blijven denken. Daar ben je voor getraind. Er is te allen tijde een gezonde spanning. Dat houdt je in dergelijke situaties scherp.”
Piraten lieten zich in eerste instantie niet afschrikken door het getoeter van de scheepshoorn. „Toch hebben de piraten rechtsomkeert gemaakt, mogelijk doordat men ons in het oog kreeg. Wij zijn herkenbaar, in het zwart, gekleed.” Ron en zijn collega’s dragen halfautomatische wapens. Tot dusver hebben ze hun wapens niet gebruikt, zegt Ron.
Team
Ron is het „absoluut eens” met het Instituut Clingendael, dat gisteren in een rapport concludeerde dat Nederlandse koopvaardijschepen moeten kunnen worden beschermd door private beveiligers. Wel hamert hij erop dat beveiligingsbedrijven en hun beveiligers aan kwaliteitseisen moeten voldoen.
„De private beveiligers moeten bijvoorbeeld kennis hebben van de zeevaart, in een team kunnen werken, kennis hebben van geldende wetten en regels, van onbesproken gedrag zijn, vrij zijn van antecedenten en daarnaast afkomstig zijn van een specialistische eenheid binnen Defensie.”
Mazen
Private bewapende beveiligers zijn vooralsnog niet toegestaan op schepen onder Nederlandse vlag. Zijn Ron en zijn collega’s illegaal bezig? „Er zijn mazen in de wet die het mogelijk maken dat er hulp verleend wordt aan een schip in nood. Wij kunnen op een begeleidend schip, een ”escort vessel”, meevaren dat niet onder Nederlandse vlag vaart.
We varen dan in de buurt van het schip waarmee we een contract hebben afgesloten. Als dat in nood is, kan er hulp worden geboden. Zo nodig wordt er gepast geweld gebruikt.
Wanneer een schip in nood zou wachten op reguliere hulpverlening, kunnen de piraten het vaartuig al dusdanig onder vuur hebben genomen en beschadigd hebben dat men gedwongen wordt tot stilliggen. De piraten zijn aan boord geklommen, hebben opvarenden verwond en getraumatiseerd en het schip is gekaapt.”
Tegendeel
Ron ergert zich eraan dat bij mensen het beeld bestaat dat „alle” private scheepsbeveiligers „roekeloze en schietgrage mannetjes” zijn. „Wij willen graag het tegendeel bewijzen en moeten ons houden aan de procedures in verband met geweldstoepassing. Als een klein bootje nadert, wil dat niet direct zeggen dat het om kapers gaat. Het kan ook gaan om een vissersscheepje dat om hulp vraagt. We schieten niet in het wilde weg. Daarom moeten onze mensen kwalitatief goed zijn en de juiste kennis hebben. Als wij op een humane wijze een aanval of dreiging kunnen afwenden, zullen we die mogelijkheid zeker aangrijpen.”