„Hulpverlener blijft vooral op achtergrond”
AMERSFOORT – Op de school van Anass Aouragh zijn sinds donderdag hulpverleners actief om de leerlingen bij te staan. Wat is hun taak? „Een hulpverlener blijft vooral op de achtergrond en helpt ouders en docenten om de kinderen op te vangen.”
Het bericht over Anass bereikte Janneke Engelfriet van de kinder- en jeugdafdeling van Eleos gistermiddag. „Afschuwelijk. Het gebeuren roept allerlei vragen op, omdat nog zo veel onduidelijk is over de toedracht.”
Kinderen en leerlingen op de school van Anass kunnen enorm schrikken van een ingrijpend bericht over de dood van hun medeleerling, stelt Engelfriet. „Ze kunnen bang en onzeker zijn. Die angst is begrijpelijk. Iemand die zo dicht bij de kinderen staat, valt plotseling weg. Er wordt heel erg aan het gevoel van veiligheid van de leerlingen geschud. Alles wat vanzelfsprekend is, zoals naar huis gaan, slapen en weer naar school gaan, is opeens niet meer zo alledaags.”
De medeleerlingen van Anass bevatten ten diepste nog niet wat er is gebeurd. „Zelfs wij als volwassenen bevatten dit niet. Er is nog veel onduidelijk. Op dit moment is het heel belangrijk dat hulpverleners en docenten zo helder mogelijk communiceren over de gebeurtenissen. Het is hun taak kinderen informatie te geven die bekend is, ook al zijn de leerlingen nog jong. Geen gruwelijke details, maar zo veel mogelijk feiten. Dat voorkomt dat leerlingen erop los gaan fantaseren. De kranten staan bol van de informatie en speculaties. Ook op sociale media wordt veel over de zaak gespeculeerd. Het is daarom juist goed de feiten niet te verzwijgen. Kinderen willen een beeld in hun hoofd om het gebeuren te verwerken.”
Daarnaast is het volgens Engelfriet belangrijk dat de hulpverlener vooral op achtergrond blijft. „Hij moet de ouders en de docenten –het primaire netwerk van kinderen– ondersteunen. Hij moet ouders helpen om hun kinderen op te vangen. Als hij dat in goede banen weet te leiden, is het kind in staat de ingrijpende gebeurtenissen te verwerken.”
De hulpverlener moet veel luisteren, meent de Eleoshulpverlener. „Hij moet proeven wat er leeft onder de kinderen en ingaan op individuele vragen. Leerlingen die nogal heftig reageren en zich bijvoorbeeld extreem onveilig voelen, hebben extra aandacht nodig. Een hulpverlener probeert als het goed is aan te sluiten bij het gevoel van een kind. De een is boos, een ander is erg verdrietig of voelt zich onveilig. Zorg ervoor dat een kind dat thuis niet kan slapen zich begrepen voelt en dat er voldoende mensen in zijn omgeving zijn bij wie het zich veilig voelt.”
Hoewel de aandacht voor verwerking erg belangrijk is, moet volgens Engelfriet zo snel mogelijk de normale dagstructuur op school weer worden ingevoerd. „Structuur geeft rust, herkenbaarheid en een vertrouwd gevoel.”
Geruchten dat Anass zou zijn gepest, heeft Engelfriet ook gehoord, maar ze wil daar niet op ingaan. „Dan zou ik zelf meedoen aan speculaties en dat wil ik beslist niet.”