Binnenland

Minder klagers overlast Schiphol

SCHIPHOL (ANP) – Ruim 5280 mensen hebben tussen november 2011 en oktober 2012 geklaagd over hinder van vliegverkeer van en naar luchthaven Schiphol. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (Bas). Het aantal klagers dat zich tot Bas wendde, lag in die periode 2,5 procent lager dan een jaar eerder.

4 February 2013 17:14Gewijzigd op 15 November 2020 01:45
beeld ANP
beeld ANP

De melders dienden in totaal ruim 130.000 klachten in. Die zijn opgesplitst in specifieke klachten (84.674 meldingen over afzonderlijke vluchten), periodeklachten (42.069 meldingen over hinder gedurende langere tijd) en overige meldingen (3861 meldingen over onder meer milieubeleid). Het aantal specifieke meldingen daalde afgelopen jaar met 4,6 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal periodeklachten en meldingen in de categorie overig namen respectievelijk met 3 en 18,6 procent toe.

Verreweg de meeste meldingen kwamen van een relatief kleine groep ‘veelmelders’; ruim 59 procent. Deze 33 mensen dienden allen meer dan 500 klachten per persoon in. Een jaar eerder bestond de groep notoire klagers nog uit 25.

Verder blijkt uit de rapportage dat in de maanden juli en augustus het meest is geklaagd bij Bas. De meeste specifieke meldingen hadden betrekking op vluchten tussen 21.00 en 22.00 uur. Mensen uit Amsterdam, Amstelveen en Hoofddorp wenden zich, net als voorgaande jaren, het vaakst tot het klachtenmeldpunt. Het meldpunt is een gezamenlijk initiatief van de luchtverkeersleiding en Schiphol.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer