Islamitische scholen niet in strijd met democratie
Het onderwijs op islamitische scholen is niet in strijd met de beginselen van de Nederlandse samenleving en de democratie. Dat geldt ook voor het godsdienstonderwijs op de scholen. De pedagogisch-didactische kwaliteit van het godsdienstonderwijs is wel zwak. Ook de bestuurlijke kwaliteit behoeft verbetering.
Dat staat in een rapport van de onderwijsinspectie dat minister Van der Hoeven van Onderwijs dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Tussen april en juli van dit jaar heeft de inspectie twintig scholen op islamitische grondslag uitgebreid onderzocht.
Dat gebeurde naar aanleiding van een inspectie in 2002. Daaruit bleek dat een aantal scholen de integratie van kinderen in de Nederlandse samenleving tegenwerkt. Zo krijgen op één school meisjes en jongens apart les en leren ze dat mannen en vrouwen elkaar geen hand moeten geven. Op twintig van de bijna veertig islamitische scholen had de inspectie opmerkingen van ondergeschikt belang. Samen met de scholen werd een verbeterlijstje opgesteld.
In de politiek ontstond grote ophef over het rapport en de meerderheid van de politieke partijen eiste toezicht op godsdienstlessen. Die storm ging liggen nadat minister Van der Hoeven meedeelde dat de inspectie reeds de bevoegdheid heeft om, indien nodig, godsdienstlessen bij te wonen. De inspectie dient zich wel te onthouden van een inhoudelijk oordeel.
Het rapport dat de inspectie dinsdag presenteerde is een vervolg op dat van vorig jaar. Dit keer is ook het godsdienstonderwijs onder de loep genomen. De inspectie heeft lessen bijgewoond, lesmateriaal onderzocht, leerlingenwerk bekeken en de lesgevende kwaliteiten van godsdienstleerkrachten bekeken.
Op alle twintig scholen waar vorig jaar klachten waren, is nu vastgesteld dat het godsdienstonderwijs niet in strijd is met de basiswaarden van de Nederlandse samenleving. De pedagogisch-didactische kwaliteit van het godsdienstonderwijs is echter zwak en op enkele scholen zelfs slecht. Dat komt omdat veel godsdienstleerkrachten geen lesbevoegdheid hebben. Dat is voor deze lessen ook niet nodig. De besturenorganisatie van islamitische scholen, ISBO, is bezig met het ontwikkelen van een Nederlandse lesmethode.
Op het punt van vermenging van bestuurs- en onderwijstaken hebben de scholen nog onvoldoende voortgang geboekt. Ook op dit punt is de ISBO actief.
Minister Van der Hoeven is gerustgesteld door het inspectierapport. Volgens haar is het speciale toezicht waaronder de scholen in de afgelopen maanden stonden, niet langer nodig.