Economie

Montapacking doet niet mee aan recessie

GORINCHEM – „In bijna iedere winkel tref je wel spullen aan die hier zijn geweest”, zegt Edwin van der Ham. Hij is directeur van Montapacking, een bedrijf dat producten verpakt en dat voor webwinkels opslag, beheer en verzending verzorgt.

Drs. A. A. C. de Rooij
29 January 2013 16:14Gewijzigd op 15 November 2020 01:39
Montapacking in Gorinchem, met een jaarlijkse omzetgroei van minimaal 25 procent, verpakt producten en verzorgt opslag, beheer en verzending voor webwinkels. Foto RD, Anton Dommerholt
Montapacking in Gorinchem, met een jaarlijkse omzetgroei van minimaal 25 procent, verpakt producten en verzorgt opslag, beheer en verzending voor webwinkels. Foto RD, Anton Dommerholt

De hoofdvestiging bevindt zich in Gorinchem, nevenvestigingen zijn er in Hedel, Roosendaal en Waspik. Montapacking telt zeventig vaste personeelsleden. Daarnaast beschikt het, wat flexibiliteit biedt, over 120 thuiswerkers en soms zo’n 100 ingehuurde krachten.

De onderneming groeit als kool. Al een decenniumlang realiseert ze jaarlijks een omzet­stijging van minimaal 25 procent, ook nu tijdens de crisis. „Het gaat gewoon door. Het klinkt misschien een beetje stoer, maar aan de recessie doen wij niet mee”, aldus de man achter dat succes. Daaraan voegt hij toe: „We moeten daarvoor wel twee stappen harder lopen en drie stappen creatiever zijn.” Wat het laatste betreft: bijvoorbeeld ervoor zorgen dat een artikel nog dezelfde dag of in een door de consument aangegeven tijdvak wordt afgeleverd.

De geschiedenis van Montapacking ligt besloten in het levensverhaal tot dusver van Edwin van der Ham (39). Hij heeft het bedrijf doen opstomen tot wat het vandaag is: een veelzijdig logistieke dienstverlener.

„Vanaf m’n dertiende ben ik al ondernemer”, zo begint hij zijn relaas. Edwin woont als kind op een boerderij. Hij knutselt van lego een apparaat in elkaar om halsters voor koeien te fabriceren. Later laat hij die machine in het echt bouwen en verkoopt hij de halsriemen. Verder maakt hij dikke touwen die boeren nodig hebben. Als hij op de havo zit en daarna op de hts (werktuigbouwkunde), runt hij tevens deze business. Z’n broertjes assisteren hem.

„Toen ik zeventien was, vond ik dat ik te weinig verdiende.” Edwin stapt over naar de handel in brommers en, in een volgende fase, auto’s. Als hij zijn studie heeft afgerond, treedt hij in dienst bij een werkgever. Dat duurt niet lang. „Dat was niet mijn ding. Ik wilde voor mezelf beginnen, al wist ik nog niet wat en hoe. Ik huurde een kantoortje en kocht een pc.” Hij zet aanvankelijk zijn hobby, de autohandel, voort in vooral de duurdere merken, zoals Porsche. Na anderhalf jaar komt Montapacking op zijn weg.

Een familie in Asperen heeft sinds 1988 een inpakbedrijf, met uitsluitend thuiswerkers. In 1999 neemt Van der Ham die eenmanszaak over en koopt hij een pand, „een kippenschuur”, in Nieuwland.

Het is de tijd van de opmars van internet. Montapacking houdt zich daardoor in eerste instantie bezig met het verpakken in folie van cd’s van verschillende providers. World Online (WOL) fungeert als grote klant. Al snel vangt de expansie aan, met machines en productielijnen. In 2002 wordt er een voedselverpakkingsbedrijf geopend in Werkendam. Na enkele jaren schiet de ruimte op beide locaties tekort. Daarom volgt in 2007 de bouw van een nieuw onderkomen op een industrieterrein in Gorinchem.

Anno 2013 bestaat 60 procent van de activiteiten uit verpakken, het oude vak. Dat gebeurt zowel handmatig als machinaal. Een greep uit het klantenbestand: Red Bull, Apple, Microsoft, HEMA, Hans Anders, Silvo, Albert Heijn, Heinz, L’Oréal. Ook verwerkt Montapacking hulpgoederen van de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) en Artsen zonder Grenzen.

De rest van de omzet valt onder wat heet e-fulfillment of webfulfillment. Die tak groeit enorm. Winkelen via internet wint snel terrein, webshops rijzen als paddenstoelen uit de grond. Montapacking neemt die veelal kleine ondernemers desgewenst alle logistieke werkzaamheden uit handen. Het regelt, met alle ict eromheen, opslag, voorraadbeheer, contact met afnemers, afhandeling van bestellingen en betalingen, inclusief douaneformulieren bij verzending naar verre oorden.

Van der Ham verwacht dat de komende jaren vooral de foodsector een groeimarkt zal zijn. „De consument gaat ook verse producten online kopen.”

Enkele maanden terug ontving Montapacking van MKB Krachtcentrale het predicaat Slimste Bedrijf van Nederland, op grond van zijn sociale innovatie. Van der Ham: „Onze voornaamste succesfactor is de oprechte aandacht voor medewerkers en klanten. Wij leggen verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie, met zo min mogelijk gedetailleerde functieomschrijvingen en controles. Dat is onze cultuur. Als wij te veel formaliseren, zien we dat de creativiteit op de werkvloer verdwijnt en daar worden vaak de beste ideeën geboren.”

Bij Montapacking is, onder begeleiding, ook een groepje mensen met een beperking in dienst. Van der Ham: „Die zie je opbloeien, je geeft hun trots, ze zijn ontzettend enthousiast.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer