Ministeries traag in beantwoorden van burgers
Ministeries zijn in het algemeen traag in het beantwoorden van vragen of klachten van burgers.
Dat zegt de Nationale Ombudsman, R. Fernhout, in een dinsdag uitgebracht rapport. Volgens hem is een mentaliteitsverandering bij de ministeries noodzakelijk. Daarom geeft de ombudsman sinds kort een correspondentiewijzer uit die „bij elke ambtenaar op het bureau moet komen te liggen.”
De nationale ombudsman onderzocht op eigen initiatief de communicatie tussen de rijksoverheid en burgers, waarbij hij elk departement afzonderlijk bekeek. Zijn conclusie is dat ministeries te vaak de wettelijke termijn voor antwoorden overschrijden. Volgens minister De Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing, die het rapport in ontvangst nam, „hangt het vertrouwen in de overheid niet hoofdzakelijk af van de antwoorden die burgers krijgen op hun vragen, maar van het gevoel dat de overheid hen serieus neemt.”
Fernhout wil dat de ministeries hem over drie maanden laten weten wat ze met de aanbevelingen uit het rapport gaan doen.