Romeins schip werpt oude theorieën omver
Het onlangs in Woerden opgegraven Romeinse schip zet volgens archeologen alle bestaande ideeën over goederentransport over water in Romeins Europa op de helling. Het schip blijkt een nog nooit eerder aangetroffen combinatie te zijn van een platbodem en galei.
Met zeker twaalf roeiers aan boord kon dit roeivrachtschip stroomopwaarts de Rijn bevaren. Door de unieke combinatie was het schip ook een langer leven beschoren. Dat hebben archeologen dinsdag bekendgemaakt.
Archeologen gingen er tot nu toe vanuit dat Romeinse vrachtschepen wegens de sterke stroming op de Rijn uitsluitend stroomafwaarts konden varen: vanuit Duitsland in de richting van de Noordzee.
De schepen beschikten weliswaar over een zeil maar dat was uitsluitend geschikt om stroomafwaarts te varen over de vaak zeer brede en meanderende rivier. Ook met zeil konden de Romeinen niet tegen de stroom op. De ’combinatieboot’ van Woerden, die voorzien is van een zeil en roeibanken, maakte het de Romeinen mogelijk de Rijn stroomopwaarts te bevaren.
Verder zou Romeinse vrachtschepen maar een zeer kort leven beschoren zijn. De platbodems dienden slechts als eenmalig ’verpakkingsmateriaal’ voor de vracht (natuursteen of andere bouwmaterialen) die het Romeinse leger vanuit Duitsland naar Nederland vervoerde om de grensforten te versterken. De schepen dreven zonder veel moeite met de stroom mee richting Nederland om daar hun lading af te zetten, waar ze vervolgens werden ontmanteld om als bouwhout te dienen.
Archeologen denken dat ”de Woerden 7” in eerste instantie als vrachtschip heeft gediend en vervolgens is omgebouwd tot een galeiachtig type patrouilleboot. Ook is denkbaar dat het schip geen goederen, maar Romeinse militairen vervoerde. Beide hypotheses zijn onderwerp van verder onderzoek.