Cardiologen: problemen sneller aan het licht
UTRECHT (ANP) – Doordat problemen op cardiologische afdelingen duidelijk en open worden gecommuniceerd, komen die problemen sneller aan het licht. Dat stelt cardiologenkoepel NVVC vrijdag, in reactie op de commotie rond cardiologen van het Ruwaard van Putten- en het Admiraal de Ruyterziekenhuis.
De NVVC zegt de sector scherp in de gaten te houden en te controleren op kwaliteit. „We schromen in het belang van goede patiëntenzorg nooit om de vinger op de zere plek te leggen, ook niet als dit ten koste gaat van de reputatie van de cardiologische zorg”, schrijft de vereniging.
„We focussen juist op de communicatie op de afdelingen. Vaak gaat het om kleine dingen die misgaan”, laat voorzitter Maarten Schalij weten. Bij het Admiraal de Ruyterziekenhuis liep de communicatie spaak na een fusie. „Bij zo’n fusie moeten twee groepen gaan samenwerken die dat niet gewend zijn. Er zijn cultuurverschillen.”
Die les wordt volgens Schalij nu geleerd. „Het is cruciaal om bij een fusie niet alleen twee gebouwen samen te zetten, maar ook te kijken welke mensen er samen moeten werken. Uiteindelijk staat in de medische wereld het belang van de patiënt voorop. Die moet veilig behandeld worden.”
Of er nu een probleem is met grote ego’s, wil Schalij niet zeggen. „Er zijn hele boeken over leiding geven aan hoogopgeleiden. Er moeten vooral hele duidelijke afspraken worden gemaakt. Wie doet wat en wat doen we samen?”
Als de NVVC bij een controle tegen problemen aanloopt, probeert de vereniging dat eerst op te lossen binnen het ziekenhuis zelf. Als dat niet lukt, kan uiteindelijk de Inspectie voor de Gezondheidszorg worden ingeschakeld. De NVVC benadrukt dat het geen toezichthouder is.