Binnenland

Reisje via internet vaak duurder dan gedacht

DEN HAAG (ANP) – Mensen die een reis boeken via internet, kunnen nog steeds voor een onaangename verrassing komen te staan als ze de eindprijs zien. Reisaanbieders op het net geven de prijzen niet helemaal duidelijk en correct weer; ze nemen een loopje met de regels voor eerlijke en duidelijke prijzen, stelde de Consumentenbond vrijdag na onderzoek.

21 December 2012 07:23Gewijzigd op 15 November 2020 00:56

De bond bekeek 60 websites van luchtvaartmaatschappijen, vliegticketverkopers, aanbieders van pakketreizen, bungalowparken en busreizen. „Geen enkele site geeft de prijzen helemaal duidelijk en correct weer.”

In ruim de helft van de gevallen ging er iets niet goed met de reserveringskosten; die waren of niet verwerkt in de beginprijs of er werd niet vermeld dat reserveringskosten van toepassing waren.

Op 16 websites staan annuleringsverzekeringen bij voorbaat aangevinkt, bij 8 sites de reisverzekeringen. Bij 26 van de onderzochte sites kwamen tijdens het boekingsproces nog onvermijdbare kosten naar boven.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: „De uitschieter is 59 euro voor een zogenoemde ‘customer service charge’ van World Ticket Center. Ongehoord.” De bond start een meldpunt, waar boze klanten hun klachten kwijt kunnen.

Volgens de bond zouden aanbieders volgens de regels bijvoorbeeld alle vaste en onvermijdbare kosten in de advertentie- of beginprijs opnemen.

Ryanair maakt het wel heel bont, zo stelt de bond. De optie ‘onder verzekering reizen’ blijkt verstopt in een keuzemenu waarin klanten kunnen aangeven in welk land ze wonen. Bij sommige sites is het alleen mogelijk om te betalen met een credit card en bij easyJet bijvoorbeeld kost dit minimaal 6 euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer