Recensie: Buxtehude door Simone Stella
Wie voor weinig geld de complete orgelwerken van Buxtehude in bezit wil hebben, heeft hiermee een goede optie in handen.
Brilliant Classics levert een fraai doosje, met merkwaardigerwijze een Hollands kerkinterieur op de voorkant. Daarin bevinden zich zes cd’s, volgespeeld door Simone Stella. Deze jonge Italiaanse organist (1981) voelt zich goed thuis in oude muziek: we horen een muzikant met een ragfijne klavecinistische aanpak. Dit resulteert echter wel in over het algemeen bijzonder hoge tempi en een overdaad aan stoere muzikale statements, die we vaak onder de noemer ”stylus phantasticus” scharen. De poëzie, maar ook het inlevingsvermogen om een typisch lutherse koraalbewerking sfeervol neer te zetten, ontbreken. De term ”Giro d’Italia” kwam na verloop van tijd bij me boven bij al dit overdadig temperament.
Maar wat me het meest stoort, zijn toch wel het orgel en het gebruik daarvan. Wat een Noord-Duits barokorgel zo fraai maakt, is de aanwezigheid van een krachtig, doorzichtig plenum, maar ook karaktervolle, verstilde fluiten en zeer diverse tongwerken. Met name dat laatste –tongwerken in diverse soorten en maten, die met alles zijn te combineren– ontbreken totaal bij dit instrument van orgelmaker Zanin uit 2006 in de Chiesa di S. Antonio Abate in Padova (Italië). Er komen vooral heel veel schelle plenumklanken voorbij, die al snel vermoeiend werken. Ook zijn de registraties soms erg vergezocht: een uitkomende stem op tweevoetsbasis, begeleid met een achtvoet, of grote gaten in de klankopbouw (16’+8’+1’).
Dan is er toch nog altijd een soortgelijk doosje, dat cd’s bevat die zijn volgespeeld door Harald Vogel, op verschillende fraaie historische instrumenten…
Buxtehude – Complete Organ Music; Simone Stella; Brilliant Classics (94422); 6-cd; € 24,-; www.brilliantclassics.com
Simone Stella, orgel
Simone Stella, orgel
Simone Stella, orgel
Simone Stella, orgel