Kerstpakket blijft duurzaam en betrokken
RIJSWIJK (ANP) – Werknemers kijken er aan het eind van het jaar altijd naar uit, want ook grote mensen vinden het leuk om verrast te worden. Het kerstpakket is van alle tijden en al zo lang het bestaat zitten er ‘duurzame’ producten in. In eerste instantie (al in de 19 e eeuw) was dat pure noodzaak, vertelt Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. Maar ook vandaag de dag is duurzaamheid en hulp aan mensen die het minder hebben nog steeds populair.
Boeren gaven hun hongerige arbeiders met kerst een mand mee met producten die lang goed bleven, zegt Strouken. „Krentenbrood met spijs, kaarsen, lange lucifers om de kachel mee aan te maken, kruidkoek of gerookte etenswaren.”
Die duurzame trend bestaat nog steeds, weet de woordvoerder van een van de grootste producenten van kerstpakketten, de Makro. In de inpakcentrale in Duiven worden ook dit jaar weer zo’n 1,4 miljoen pakketten ingepakt. Volgens hem is dat aantal gelijk aan vorig jaar. 50 soorten zijn er te krijgen, in prijs variërend van 15 tot 79 euro. Gemiddeld geeft een werkgever ongeveer 35 tot 40 euro per persoon uit aan zo’n pakket.
„Ondernemers uiten juist in deze tijd, waarin het economisch niet heel florissant gaat, hun waardering aan werknemers, klanten en relaties met zo’n pakket.” Maar wel zijn er juist door die economische situatie trends te zien die met de economische situatie te maken hebben, zegt hij. En dus: duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid.
Volgens Strouken zijn er dit jaar meer pakketten met duurzame voedingsmiddelen. Luxeproducten, dat dan weer wel: wijn, pesto’s, kaas.
De periode tussen kerst en oud en nieuw is altijd al een tijd om bij te tanken, legt Strouken uit. Mensen die niet veel hadden moesten geholpen worden. Dat gebruik lijkt in de huidige tijd dus nog steeds actueel.
Want ook nu kiest een aanzienlijk deel van de kopers voor een kerstpakket waarbij 2 euro wordt gedoneerd aan de voedselbank. Drie van de 50 pakketten die het bedrijf aanbiedt, geeft deze mogelijkheid. „Daarmee geeft de werkgever het signaal dat hij de maatschappij belangrijk vindt.” Ook Make-aWish, WarChild en Oxfam Novib zijn doelen die klanten kunnen steunen.
Het bedrijf zelf schenkt overigens alle artikelen die overblijven uit de showrooms (17 showrooms met gemiddeld ongeveer 1800 artikelen per vestiging) aan de voedselbank.