Tol Blankenburgtunnel „goed geaccepteerd”
DELFT (ANP) – Tolheffing in de nieuwe Blankenburgtunnel wordt door het beroepsgoederenvervoer en automobilisten gezien als aanvaardbaar middel ter bestrijding van files. Deskundigen van de TU Delft en de Vrije Universiteit van Amsterdam stellen dat tolheffing minder voeten in de aarde heeft dan bijvoorbeeld een kilometerheffing, waartegen eerder groot maatschappelijk verzet bestond.
„Tol wordt in tegenstelling tot die kilometerheffing beter geaccepteerd, mits duidelijk is waarvoor je dat betaalt”, zegt prof. Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. „Het beroepsgoederenvervoer en automobilisten zijn best bereid een paar euro te betalen. Als ze maar niet in de file staan en kunnen rekenen op een betrouwbare doorstroming.”
Zijn collega prof. Piet Rietveld, hoogleraar ruimtelijke economie aan de VU Amsterdam, stelt dat het toltarief in de nieuwe Blankenburgtunnel moet variëren gedurende de dag. „Anders krijg je een ondermaats gebruik van de nieuwe tunnel buiten de spits, want dan rijdt iedereen nog door de gratis Beneluxtunnel. En er moeten handige betaalsystemen worden gebruikt, want tolpoortjes zijn niet meer van deze tijd.”
Belangenorganisaties als de ANWB, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO aanvaarden de nieuwe tolheffing. Er circuleren bedragen voor de Blankenburgtunnel van 2 euro per passage voor een personenauto en 6 euro voor een vrachtauto. De nieuwe tunnel komt ten oosten van Maassluis en Rozenburg en de rijkswegen A15 en A20.
Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen kondigde de tolheffing dinsdag aan in de Tweede Kamer. Die maatregel levert jaarlijks 150 miljoen euro op.
TLN en EVO zeggen dat de aankondiging ‘even slikken is, maar we kunnen ons er in vinden gezien het grote economische belang en de beperkte overheidsmiddelen’.
Beide transportorganisaties verwachten dat vervoerders kiezen voor het snelste alternatief rond het Rotterdamse havengebied. „Als dat een paar euro kost en het scheelt een half uur reistijd, dan werkt dat positief door in de hele transportketen.”
De ANWB zegt geen voorstander van tolheffing te zijn, want er wordt immers wegenbelasting geheven. In het geval van de Blankenburgtunnel ligt dat anders, omdat met de Beneluxtunnel een gratis alternatief beschikbaar is.
Omdat het geld bij de rijksoverheid ontbreekt, is tolheffing bij de Blankenburgtunnel in dit geval wel aanvaardbaar, aldus de ANWB. Voorwaarde is wel dat de tolheffing eindig is.
De Blankenburgtunnel wordt de derde oeververbinding waar automobilisten moeten betalen. Bij de passage van de Westerscheldetunnel in Zeeland is tol tot 2033 van kracht. Sinds 1997 wordt ook in de Kiltunnel tussen ’s Gravendeel en Dordrecht tol geheven. De Wijkertunnel, betaald door private financiers als ING en PGGM, is eveneens een toltunnel. Maar hier wordt per passage de rekening voldaan door de overheid en niet door de weggebruikers.