Nieuw waarschuwingssysteem voor machinisten
AMSTERDAM (ANP) – Een nieuw waarschuwingssysteem voor machinisten, op meer plekken op het spoor een ATB-systeem dat treinen stilzet bij het passeren van een rood sein, geen seinen meer op onlogische plekken en treinen nooit meer zo dicht op elkaar laten rijden bij werkzaamheden. Dat zijn de belangrijkste lessen die NS en ProRail trekken uit de frontale botsing tussen twee treinen op 21 april in Amsterdam.
Bij het ongeval raakten ten minste 190 van de ongeveer 425 inzittenden gewond. Een van de ruim 20 zwaargewonden overleed een dag later aan haar verwondingen.
Op de plek van de botsing werd aan het spoor gewerkt. Treinen uit beide richtingen moesten om en om over één spoor. De machinist van een van de twee treinen miste een tijdelijk geplaatst sein, waardoor de twee treinen in tegengestelde richting op het ene spoor terechtkwamen en frontaal op elkaar klapten.
Om herhaling te voorkomen, voorziet NS alle treinen van een extra waarschuwingssysteem dat machinisten alarmeert als ze een rood sein naderen. Spoorbeheerder ProRail voert een alarmering in die dienstleiders waarschuwt zodra een trein door rood rijdt.