Utrecht maakt eigen infopakket asbest
UTRECHT (ANP) – De gemeente Utrecht gaat een eigen informatiepakket samenstellen over het aantreffen van asbest en alle gevolgen daarvan. Als er ergens asbest wordt gevonden, zorgt de gemeente ervoor dat betrokkenen direct over dit informatiepakket kunnen beschikken.
Dat schrijven B en W van Utrecht maandag in een brief aan de gemeenteraad. Informatie over de gezondheidsrisico’s van vrijkomende asbest is een rijkstaak, maar na de gebeurtenissen in de ‘asbestwijk’ Kanaleneiland wil de gemeente zelf alvast de zaken op orde hebben. Het college gaat de verantwoordelijke ministers aanspreken op het gebrek aan toezicht en informatie bij asbestsanering.
In de brief aan de raad somt het college maatregelen op die nu reeds worden genomen, nadat de commissie die onderzoek deed naar de Utrechtse asbestaffaire vorige week veel kritiek uitte op de gang van zaken. Burgemeester Aleid Wolfsen heeft al excuus aangeboden aan de getroffen bewoners. „We hebben als gemeente steken laten vallen. We betreuren de grote onrust en onzekerheid, waarvan de bewoners tot op de dag van vandaag last hebben”, schrijven B en W.
Utrecht gaat de crisisorganisatie flink onder handen nemen. De gemeente krijgt een grotere rol en over communicatie worden scherpe afspraken gemaakt. In de eerste dagen na de asbestvondst in juli was het bijna onmogelijk om de juiste informatie te krijgen, omdat iedereen langs elkaar heen werkte. „We hebben onvoldoende gelet op het effect van deze communicatie op de bewoners”, geeft het college toe.
Ook de piketten tijdens vakantieperiodes zijn tegen het licht gehouden en nu op orde volgens B en W. Toen er asbest vrijkwam in Kanaleneiland was niet duidelijk wie waar bereikt kon worden, waardoor het incident uiteindelijk veel te omvangrijk is opgeschaald, zo stelde de onderzoekscommissie.
De raad bespreekt het asbestrapport op 20 december. B en W willen op 31 maart volgend jaar voor alle aanbevelingen uit het rapport een plan klaar hebben.