Geen ruim baan voor ambulances
Ambulances raken steeds vaker betrokken bij ernstige ongelukken. Volgens J. van Engelen, woordvoerder van de Regionale Ambulance Voorziening Utrecht (RAVU), komt dit omdat Nederlandse weggebruikers niet weten wat ze moeten doen als een ambulance of brandweerauto met loeiende sirenes achter hen opduikt.
De RAVU kon zaterdag het vijftigste ongeval met een ambulance aantekenen. Een 21-jarige vrouw uit Utrecht kwam hierbij om het leven. Tijdens de rit naar het ziekenhuis werd ze gereanimeerd, toen de ambulance een aanrijding kreeg en kantelde. Of de botsing de oorzaak van haar dood is, valt nog niet met zekerheid te zeggen.
Van Engelen weet wat er gebeurde. „De ziekenauto kreeg voorrang van een automobilist op een kruispunt. Helaas kwam er van achter de wachtende auto een andere wagen aanrijden. Of deze de ambulance niet had gezien of gewoon niet wilde wachten, is niet duidelijk. Toch is het typerend voor Nederland: we weten gewoon niet wat we moeten doen in zo’n situatie.”
Dagelijks raken de ambulancebroeders van de Ravu verzeild in gevaarlijke verkeerssituaties. Onnodig, vindt Van Engelen. „Het is toch te gek voor woorden dat mensen met volle snelheid achter een ziekenauto aanjagen die over de vluchtstrook rijdt? Maar niet alleen gevaarlijke situaties zijn aan de orde van de dag. Crimineel gedrag, bedreigingen en middelvingers aan het adres van de broeders horen er tegenwoordig ook bij.”
Als voorbeeld noemt de woordvoerder een incident met enkele brandweerauto’s in Utrecht. Zijn collega’s van de brandweer moesten een brand in een school blussen en hadden de slangen uitgerold. Het duurde niet lang of de slangen waren doorgesneden. „Dat noem ik dus verval van waarden en normen. Hetzelfde geldt voor onze ambulancemotor. Al twee keer is de apparatuur van de motor gestolen tijdens de werkzaamheden van een verpleegkundige.”
Om verbetering in de huidige situatie te brengen, pleit Van Engelen voor meer aandacht voor voorrangsvoertuigen tijdens autorijlessen. Dit moet de eenduidigheid ten goede komen. „Zoals in Duitsland. Het midden van de snelweg is daar voor hulpverlenende diensten. De mensen die links rijden gaan nog meer naar links, de mensen die rechts rijden wijken uit naar rechts. Zo weet je precies waar je aan toe bent.”
Ook de werkgeversvereniging Ambulancezorg Nederland maakt zich zorgen. Samen met betrokken ministeries heeft ze een advies uitgebracht om de zwaailichten en sirenes van voorrangsvoertuigen wettelijk aan te passen. Eveneens moeten er scherpere en nieuwe richtlijnen komen voor het personeel, zodat dat zich verantwoord gedraagt in het verkeer, zo liet de vereniging donderdag weten.
H. Deijkers, beleidsmedewerkster van de organisatie, denkt dat het groeiende aantal ongevallen met ambulances te maken heeft met afleidingsfactoren, zoals mobiele telefoons en radio’s die te hard staan. „De sirenes zijn hierdoor minder hoorbaar, waardoor de automobilist pas laat merkt dat er een voorrangsvoertuig achter hem zit. Dat kan leiden tot schrikgedrag”, aldus Deijkers. Naar verwachting volgt over enkele maanden een besluit over het aanpassen van de optische- en geluidssignalen voor zowel ambulances als brandweer- en politievoertuigen. Het gaat dan vooral om het versterken van de lichten en het verhogen van de decibellen.