Stichtse Vecht naar rechter over snelheid A2
STICHTSE VECHT (ANP) – De gemeente Stichtse Vecht heeft vrijdag beroep ingesteld tegen het besluit van minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur om de snelheid op de snelweg A2 tussen Vinkeveen en Maarssen ’s avonds en ’s nachts te verhogen naar 130 kilometer per uur. Schultz laat de maatregel komende nacht ingaan.
De gemeente wil dat de minister de beroepsprocedure respecteert en de beoogde snelheidsverhoging uitstelt totdat de rechter zich heeft uitgesproken. Volgens Schultz is het echter de normale gang van zaken dat het besluit al wordt uitgevoerd, terwijl het bezwaar nog wordt afgehandeld. „Dat gaat altijd zo”, stelde ze.
De minister denkt verder dat ze het juiste besluit heeft genomen en stelt dat het gemeenten vrij staat om bezwaar te maken. De verhoging van de snelheid kan volgens Schultz binnen de geluids- en milieunormen. „De norm is 130 waar het kan en hier kan het”, zei ze.
Stichtse Vecht heeft zich met andere gemeenten langs de snelweg steeds verzet tegen harder rijden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. „De minister heeft alle zienswijzen naast zich neergelegd. We zijn zeer benieuwd wat de rechter daarvan vindt”, zei verantwoordelijk wethouder Pieter de Groene.
Het snelwegdeel is dit jaar verbreed naar 7 rijstroken in beide richtingen, maar het verkeer mag niet harder rijden dan 100 kilometer per uur. Dat is volgens de bezwaarmakers nadrukkelijk afgesproken toen de handtekeningen onder de beoogde wegverbreding werden gezet.
De Groene: „Afspraken tussen burgers en overheid blijken in de nieuwe politieke werkelijkheid niets meer waard. Het beeld van een onbetrouwbare overheid is het resultaat. En dat voor 2 minuten tijdwinst voor de automobilist.”
Volgens Stichtse Vecht zorgt snelheidsverhoging op de A2 voor te veel overlast voor tienduizenden aanwonenden.
Zij hebben al te maken met geluids- en milieuhinder door het vliegverkeer naar Schiphol, de beroepsvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal en spoorlijnen. Door harder rijden op de A2 krijgen zij „onevenredig veel te verduren en het effect daarvan is niet onderzocht”, vindt de gemeente. „We hebben meegewerkt aan het tegengaan van fileleed, maar worden nu gestraft omdat op de bredere weg kennelijk harder gereden moet worden.”