Taxi Baan uit Rijssen viert 75-jarig bestaan
RIJSSEN – Taxi Baan is een begrip in Rijssen en omstreken. Het bedrijf op het industrieterrein staat op de hoek Butaanstraat/Ligtenbergerdijk, maar het begin ligt in het centrum van de Reggestad. Dit jaar bestaat Taxi Baan 75 jaar.
In 1937 startte Mannes Baan –”Mans van de Garage” genoemd– een garagebedrijf annex rijwielherstelplaats op de hoek Haarstraat/Walstraat waar nu het Ziengscomplex staat. Zoon Henk Baan (60) nam het bedrijf van zijn vader over en diens zoon Mark (31) staat nu gereed om het stuur van zijn vader over te nemen.
Het personenvervoer begon ooit met een verzoek van de bekende huisarts Pieter Oosthoek. „Hij vroeg of mijn opa een patiënt van hem naar het ziekenhuis in Almelo wilde vervoeren”, vertelt Mark Baan. „Op dat moment had hij nog geen ambulance, dus vervoerde hij de patiënt met een personenauto die hij op andere momenten gebruikte als servicewagen.”
De combinatie garagebedrijf en ambulance bleek goed te werken. De ambulance stond in de garage en de monteurs fungeerden meteen als ambulancechauffeur. „Zij waren overdag dus stand-by. Kwam er ’s nachts een oproep, dan stormde m’n vader in z’n pyjama naar de garage en reed de ziekenwagen alvast naar buiten. Als de opgeroepen chauffeur arriveerde, kon hij direct wegrijden.”
De ambulances zijn alweer jaren geleden verhuisd naar de regionale ambulancedienst. Baan betreurt dat. „Doel was kostenbesparing, maar gaandeweg zijn er weer heel veel geldverslindende zaken ingeslopen. Het zogenoemde bestelde vervoer is vervoer zonder urgentie. Vaak wordt een cliënt liggend vervoerd. Dat kan een gewone taxichauffeur prima doen. Soms wordt het vervoer aangevuld met een verpleegkundige, maar dat is het dan. De zorgverzekeraars –en uiteindelijk onze overheid– houdt dit tegen. Nu kost het 600 euro per rit. Mijn stelling is dat het voor de helft zou kunnen. Besteld vervoer beslaat zo’n 35 procent van het totale ambulancevervoer. Moet je kijken wat voor besparing daar uit te halen zou zijn. Toch betwijfel ik of het ooit weer bij particuliere ondernemingen terecht zal komen.”
In de branche werken vervoersbedrijven veel samen. „Connexxion doet bijvoorbeeld de regiotaxi en wilde met ons samenwerken om de ritten voor Rijssen te verzorgen. Daar hebben we toen nee tegen gezegd, omdat we op zondag niet rijden. Wel ziekenvervoer, geen probleem, maar niet het recreatieve vervoersdeel. Dat heeft ons in het verleden best wel eens vervelende publiciteit opgeleverd. Dan worden er soms harde dingen over je gezegd in de media, terwijl zo’n principiële keus je gewoon geld kost. Grote klussen laten we schieten als het om zeven dagen per week gaat. Toch willen we daaraan vast blijven houden, en onze partners weten intussen wel waar ze bij ons aan toe zijn. We hebben die regiotaxi trouwens wel gekregen van Connexxion; want ze benaderden ons opnieuw, maar toen voor zes dagen. Voor het zondagvervoer hebben ze intern een andere oplossing gezocht.”
De aflopen jaren breidde Baan de activiteiten uit met een wasstraat voor bedrijfswagens en een nachtelijk werkende medicijnbezorgtak voor apotheken in Oost- en Noord-Nederland. „Apothekers kunnen tot halfzeven ’s avonds hun medicijnen bestellen. Die worden dan de volgende dag bezorgd.” De chauffeurs met de ploegbaas laden de vier vrachtwagens die de medicijnen aanvoeren uit en zetten alles gereed voor de routes. Kwart over twaalf vertrekt de eerste bestelwagen en om halftwee de laatste.”
Het 75-jarig jubileum is niet gevierd. „De voorbereidingen voor een feestelijke bijeenkomst voor de relaties waren al getroffen. Mijn ouders zijn de aandeelhouders van het bedrijf en mijn moeder heeft zich vorig jaar intensief beziggehouden met de jubileumvoorbereiding. Zij werd korte tijd daarna echter ziek en is in het najaar overleden. Nog maar 53 jaar. We hebben de jubileumactiviteiten toen voor onbepaalde tijd opgeschort.”