Binnenland

Rekeningrijden in noordvleugel Randstad onvermijdelijk

Een goede bereikbaarheid is een absolute vereiste om de bouw van 150.000 woningen in de noordvleugel van de Randstad mogelijk te maken. Om de capaciteit van de drukste wegen beter te benutten is de invoering van een vorm van rekeningrijden onvermijdelijk. Dat zijn conclusies van de Noordvleugelconferentie, die vrijdag werd gehouden in Santpoort.

ANP
19 September 2003 17:18Gewijzigd op 14 November 2020 00:34

Aan de conferentie deden bestuurders van 31 gemeenten en provincies uit dit gebied mee. De deelnemers pleitten tevens voor de aanleg van een railverbinding door het IJmeer, die moet aansluiten op de Zuiderzeelijn.

Langs de as Haarlemmermeer–Amsterdam–Almere worden in de periode tot 2030 118.000 woningen gebouwd: in Almere 45.000, binnen de bebouwde kom van Amsterdam 50.000 en in Haarlemmermeer en de Bollenstreek 29.000. De bestuurders vinden dat dit alleen kan, als de bereikbaarheid van dit gebied blijft gewaarborgd. Ze vinden dat voor 2010 de volgende projecten moeten zijn aangelegd: de Noord–Zuidlijn in Amsterdam, de Tweede Coentunnel/Westrandweg, de oost/west Zuidtangent, de N201 en de uitbreiding van de Hollandse brug. De totale kosten van de infrastructuur kunnen oplopen tot 15 miljard euro tot 2030.

De bestuurders in de noordvleugel willen in samenwerking met het Rijk zo snel mogelijk beginnen met proefprojecten voor rekeningrijden. Ze stellen daarbij als voorwaarde dat het geld dat hiermee wordt verdiend, wordt geïnvesteerd in de verbetering van de bereikbaarheid in de regio zelf.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer